02142214

خواص و مشخصات انواع گریدهای ورق ولدوکس

ورق‌های فولادی استفاده فراوانی در صنایع مختلف دارند و ازآنجایی‌که در صنایع، همواره به تحمل بار و استحکام بالاتری نسبت به ساخت‌وسازهای مسکونی نیاز است، این ورق‌ها باید از استحکام، سختی، قابلیت جوشکاری و شکل‌پذیری مطلوبی برخوردار باشند. ورق ولدوکس نوعی ورق ضد سایش استحکام بالا است که به دلیل قابلیت جوشکاری مطلوب آن، به این نام خوانده می‌شود و در صنایع خودروسازی و ساخت ماشین‌آلات سنگین کاربرد دارد. در ادامه به معرفی انواع گریدهای ورق ولدوکس و خواص و مشخصات آن‌ها می‌پردازیم. برای مشاهده قیمت ورق ضد سایش به این لینک مراجعه نمایید.

   

ورق ولدوکس چیست ؟

ولدوکس نام یک برند از ورق‌های نورد سرد است که توسط شرکت سوئدی SSAB تولید می‌شود. این ورق‌های با استحکام بالا، جوش‌پذیری بسیار خوبی نیز دارند و به همین دلیل به آن‌ها weldox گفته می‌شود. فولاد ولدوکس از نوع کم آلیاژ بوده که استحکام بسیار بالا (بالای 700 مگاپاسکال) را ارائه می‌دهد و در انواع گریدها موجود است. توزیع تنش یکنواخت و نیز قابلیت عملیات حرارتی ورق ولدوکس، دامنه کاربرد آن را در صنایع مختلف گسترش داده است. همچنین، این ورق را در دسته ورق‌های ضد سایش نیز قرار می‌دهند اما باید خاطر نشان کرد که سختی و مقاومت به سایش ورق‌های ولدوکس به اندازه ورق‌های ضد سایش هاردوکس نیست. با تفاوت ورق هاردوکس و ولدوکس بیشتر آشنا شوید.

   

انواع گریدهای ورق ولدوکس

ورق‌های ولدوکس با مقدار حداقل استحکام تسلیم آن‌ها نام‌گذاری می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، فولاد ولدوکس 700 دارای حداقل 700 مگاپاسکال استحکام تسلیم است. این مقدار، پایین‌ترین میزان استحکام تسلیم برای ورق‌های ولدوکس است و این امر، استحکام فوق‌العاده این ورق‌ها را متذکر می‌شود. با افزایش شماره گرید، درواقع مقدار مقاومت و استحکام تسلیم و کششی این ورق‌ها نیز افزایش می‌یابد. مهم‌ترین گریدهای ورق ولدوکس عبارت‌اند از:

  • ورق ولدوکس 700
  • ورق ولدوکس 900
  • ورق ولدوکس 960
  • ورق ولدوکس 1100
  • ورق ولدوکس 1300
 

ورق ولدوکس 700

ورق ولدوکس 700 یک فولاد سازه‌ای برای کاربردهای عمومی و عضوهای باربر با حداقل استحکام تسلیم 700 مگاپاسکال است که این مقدار با توجه به ضخامت این ورق‌ها متفاوت است. Weldox 700 از نظر گرید، خواص و ضخامت از الزامات استاندارد EN 10025 تبعیت می‌کند. ورق ولدوکس 700 در سه گرید با پسوندهای D، E و F موجود است.

ورق ولدوکس گرید 700  

ورق ولدوکس 900

ورق ولدوکس 900 نیز یک ورق سازه‌ای برای عضوهای باربر با حداقل استحکام تسلیم 900 مگاپاسکال است. همانند فولاد ولدوکس 700، ولدوکس 900 نیز در انواع حالت‌های D، E و F تولید و عرضه می‌شود. قابلیت خم‌کاری سرد و جوشکاری خوب از ویژگی‌های بارز این نوع ورق است. ضمن اینکه، فولاد ولدوکس 900 از چقرمگی ضربه بسیار خوبی تا دمای منفی 60 درجه سانتی‌گراد برخوردار است.

 

ورق ولدوکس 960

ورق ولدوکس 960 با حداقل استحکام تسلیم 960 مگاپاسکال، در دو گرید D و E تولید می‌شود که گرید D دارای قابلیت چقرمگی ضربه‌ای مطلوب تا دمای منفی 20 درجه سانتی‌گراد بوده و گرید E نیز چنین قابلیتی را تا دمای منفی 40 درجه سانتی‌گراد ارائه می‌کند. فولاد ولدوکس 960 در سازه‌های باربری که در آن‌ها وزن کم و استحکام بالا موردنیاز است، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

ورق ولدوکس 1100

ورق ولدوکس 1100 با حداقل استحکام تسلیم 1100 مگاپاسکال، یکی از ورق‌های بسیار مستحکم فولادی است که برای استفاده در کاربردهایی که نیاز به استحکام بسیار بالا دارند، مناسب است. فولاد ولدوکس 1100 در گریدهای E و F تولید می‌شود که به ترتیب دارای چقرمگی ضربه مطلوب تا دماهای منفی 40 و منفی 60 درجه سانتی‌گراد هستند. این ورق از قابلیت خمش سرد و نیز جوشکاری مناسبی برخوردار است.

 

ورق ولدوکس 1300

مستحکم‌ترین نوع ورق ولدوکس. در بین گریدهای مختلف فولاد ولدوکس، گرید 1300 به دلیل برخورداری از حداقل 1300 مگاپاسکال استحکام کششی بیشترین استحکام را داراست و در کاربردهایی که به مقاومت و تحمل بار بسیار بالایی نیاز است، مورداستفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین مزایای فولاد ولدوکس 1300 می‌توان به موارد زیر اشاره رد:

  • قابلیت جوش‌پذیری خوب به همراه چقرمگی و استحکام عالی در ناحیه HAZ
  • دارای تلرانس ابعادی دقیق در حالت ورق و صفحه
  • چقرمگی ضربه بالا که مقاومت خوبی در برابر شکستگی ایجاد می‌کند.
  • خمش پذیری و کیفیت سطح عالی
ورق ولدوکس گرید 1300    

خواص و مشخصات ورق ولدوکس

مهم‌ترین مشخصه ورق‌های ولدوکس، استحکام فوق‌العاده آن‌هاست که از حضور عنصر بور در ترکیب شیمیایی آن‌ها ناشی می‌شود. درعین‌حال، این استحکام فوق‌العاده بالا با مقدار کربن کم در ساختار همراه است و این یعنی قابلیت جوش‌پذیری عالی؛ همان عاملی که سبب معرفی ورق‌های ولدوکس به این نام شده است. ضمن اینکه، وجود عنصر نیکل در این ورق‌ها سبب شده است تا نمودار DBTT ورق‌های ولدوکس به سمت چپ شیفت پیدا کرده و چقرمگی ضربه آن‌ها بسیار قابل توجه شود؛ به‌طوری‌که برخی از گریدهای آن از چقرمگی ضربه مطلوب تا دمای منفی 60 درجه سانتی‌گراد برخوردار هستند. در ادامه جدول ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی گریدهای مختلف ورق‌های ولدوکس قابل رویت است.

آنالیز شیمیایی ورق ولدوکس   خواص مکانیکی ورق ولدوکس    

کاربردهای ورق ولدوکس

ازآنجایی‌که گریدهای ورق ولدوکس دارای استحکام عالی، چقرمگی ضربه مطلوب و قابلیت جوشکاری خیلی خوبی هستند، در کاربردهای متنوع صنعتی قابل‌استفاده هستند. یکی از مهم‌ترین این کاربردها، استفاده به‌عنوان عضوهای باربر است که در عین سبک بودن، نیازمند استحکام بالا هستند. ضمن اینکه، قابلیت جوشکاری فولاد ولدوکس با اکثر گریدهای ورق‌های فولادی سبب استفاده از آن‌ها در ساخت ماشین‌آلات سنگین صنعتی، ادوات کشاورزی، صنایع خودروسازی، تجهیزات مربوط به صنایع نفت و گاز و غیره شده است.

 

سؤالات متداول

1- ورق ولدوکس چیست؟

نوعی ورق فولادی با استحکام بسیار بالا که از قابلیت جوش‌پذیری مطلوبی نیز برخوردار است.

 

2- مهم‌ترین گریدهای ورق ولدوکس کدام اند؟

این ورق‌ها در گریدهای 700، 900، 960، 1100 و 1300 موجود هستند. نام هر گرید، بر میزان حداقل استحکام تسلیم این ورق‌ها دلالت دارد.

 

3- ورق ولدوکس در چه ضخامت‌هایی موجود هستند؟

کمترین ضخامت برای این ورق‌ها 4 میلی‌متر بوده و بیشترین ضخامت برحسب نوع گرید، متفاوت است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.