02142214

انواع توری فلزی به همراه عکس و کاربرد های هر کدام

توری فلزی انواع مختلفی دارد که هرکدام بسته به ویژگی‌هایی که دارد برای کاربرد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. از انواع مختلف این مقطع فلزی به توری حصاری ، توری مش ، توری گابیون ، توری جوشی و توری پرسی می‌توان اشاره کرد. در ادامه با این توری ها آشنا خواهید شد.

   

توری مش

توری، یک نوع متداول از صفحه فلزی است که در آن، سیم‌ها به صورت تار و پودی در کنار هم قرار گرفته‌‌اند. اگرچه ورق فلزی سوراخ دار و ورق اکسپندد متال از نظر ظاهری و کاربردی مشابه با توری مش می‌باشند، اما از انواع آن محسوب نمی‌شوند. این نوع مش، از نظر شکل و اندازه تقریباً نامحدود است و از انواع زیادی از مواد و آلیاژهای فلزی به وجود می‌آید. اگر برایتان سوال است که مش چیست ؟ به مقاله ی مربوطه مراجعه کنید.

 

توری مش چگونه ساخته می‌شود

سیم‌های متقاطع معمولاً از طریق جوش یا بافت به هم متصل می‌شوند؛ که دو نوع از متداول‌ترین توری‌های موجود در بازار می‌باشند. سیم سخت مورد استفاده در این محصول، معمولاً با کشیدن تدریجی یک فلز تا رسیدن به قطر مورد نظر، در یک سری از قالب‌های گرد ساخته می‌شود. برای اطلاعات کامل تر به نحوه ساخت توری مش مراجعه کنید. دو نوع توری مش وجود دارد که بیشترین کاربرد را دارند و عبارتند از:

  • توری مش جوشی
  • توری مش بافته شده یا توری پرسی
  انواع توری : توری مش    

توری جوشی

این توری، از سیم‌های موازی تشکیل شده است که به صورت ردیفی و ستونی در کنار هم قرار گرفته اند و در تقاطع یکدیگر جوش داده می‌شوند؛ به همین دلیل به آن‌ها توری جوشی گفته می‌شود. هنگامی که سیم به اندازه دلخواه کشیده شد، در دستگاه قرار داده می‌شود تا چندین ردیف سیم را در تقاطع آن‌ها جوش دهد.هنگامی که توری مش داخل دستگاه قرار گرفت؛ یک خط موازی از جوش به طور همزمان ایجاد می‌شود که خطوط عمودی را قطع می‌کند.

 

سپس توری حرکت می‌کند و محل تقاطع بعدی سیم‌ها، داخل دستگاه می‌رود تا جوش داده شود و این روند ادامه دارد تا هر ردیف سیم را به یکدیگر متصل کند. این دستگاه معمولاً با استفاده از مقاومت الکتریکی به عنوان منبع گرما، سیم‌های توری را جوش می‌دهد. روش‌های جوشکاری بسیاری برای این کار وجود دارد، اما این روش معمولاً اقتصادی تر است. هنگامی که مش به طول مطلوب رسید، بریده می‌شود و در نتیجه یک ورق از سیم جوش مسطح و سخت تشکیل می‌شود.

  انواع توری: توری جوشی    

توری پرسی

توری پرسی، با آرایش منظم سیم‌های متقاطع در کنار یکدیگر ساخته می‌شود؛ که شبیه به بافت پارچه می‌باشند. به طور معمول در این توری، سیم‌ها در زیر و روی سیم‌های عمودی بافته می‌شوند و بدین ترتیب ورق پایداری ایجاد می‌کنند. لازم به ذکر است که این الگو به عنوان "توری بافت ساده" (Plain Weave Mesh) شناخته می‌شود. در کاربردهایی که به یک ورق انعطاف پذیرتر نیاز باشد، می‌توان از توری با بافت کج راه (Twill Weave)  استفاده کرد.

 

بر روی این مش سیمی، هیچ فرآیند جوشکاری انجام نمی‌شود. در عوض، سیم‌های راست و  مستقیم همراه با الگوی بافت انتخاب شده، درون دستگاهی شبیه به دستگاه نساجی قرار می‌گیرند. سپس سیم‌ها به حالت معکوس خم می‌شوند و سیم مستقیم بعدی، طبق الگو روی آن قرار می‌گیرد. دستگاه، این فرآیند را تا رسیدن به ابعاد مورد نظر ادامه می‌دهد و در آخر ورق مش تکمیل شده را به اندازه دلخواه برش می‌دهند.

 

کاربرد توری جوشی و توری پرسی

  • فنس ها
  • الک‌ها
  • توری کباب پز
  • موانع ایمنی ماشین و تجهیزات
  • بتن مسلح
  • قفسه‌ها
  • قفس‌ها
انواع توری: توری پرسی    

توری حصاری

توری حصاری، یکی از سنتی‌ترین و همه کاره ترین شکل دیوارهای حصاری است. سیم بافته شده معمولاً از سیم فولادی گالوانیزه با روکش PVC ساخته شده است. سیم‌ها به صورت عمودی چیده شده‌اند و به شکل الگوی زیگ زاگ خم شده‌اند. به طوری که هر "زیگ" بلافاصله از یک طرف و هر "زاگ" بلافاصله در طرف دیگر، با سیم قلاب می‌شود. این الگوی مشخصه الماس است که در این نوع فنس‌ها دیده می‌شود. لازم به ذکر است که این توری، در رنگ‌های مختلف با محیط اطراف خود به خوبی ترکیب می‌شود.

 

دلیل ماندگاری توری حصاری در همه این سال‌ها این است که بافت منعطف حصار، نصب آن را روی زمین‌های ناهموار یا شیب دار آسان‌تر می‌کند؛ بنابراین یک سیستم مقرون به صرفه است. کاربرد توری حصاری به دلیل اینکه در اندازه‌های مختلف عرضه می‌شود، می‌تواند متناسب با نیازهایتان در موارد نامحدود مورد استفاده قرار بگیرد.

  انواع توری : توری حصاری    

توری گابیون

توری گابیون یک قفس سیمی جوش داده شده یا محفظه‌ای است که با مصالحی مانند سنگ، بتون، شن و ماسه یا خاک پر شده است. بنابراين، توری گابيون يك سازه انسدادی و تا حدودي قابل انعطاف است كه براي پايداري شيب و حفاظت از فرسایش در ساخت و ساز استفاده مي‌شود. گابيون‌ها انواع مختلفي دارند که در سازه‌هاي متفاوت مهندسي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

  انواع توری ؛ توری گابیون
اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه کاربران
  1. کاربر: حسین

    توری ای لازم دارم که هم محکم باشه هم برای جمع کردنش لوله اش کنم .ایا توری جوشی و حصاری مناسب هستند؟

    دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.