02142214

برگه آنالیز و کنترل کیفیت میلگردهای موجود در بازار ایران

با توجه به اینکه انواع میلگردها پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در ساخت سازه‌های بتنی هستند، عدم برخورداری آن‌ها از کیفیت لازم و یا عدم انطباق خواص و مشخصات آن‌ها با مشخصات طراحی، نتایج زیان باری را به همراه خواهد داشت. بنابراین چگونه می‌توان از خرید میلگرد باکیفیت اطمینان حاصل کرد؟ پاسخ رجوع به برگه آنالیز میلگرد است.

 

برگه آنالیز انواع میلگردها که توسط کارخانه تولیدکننده و با تأیید بخش کنترل کیفیت آن ارائه می‌شود، نوعی گواهینامه است که سلامت، کیفیت و کارایی آن را تضمین می‌کند. اما چه اطلاعاتی در این برگه نهفته است؟ آیا میزان استحکام میلگرد، ترکیب شیمیایی آن، استانداردهای تولید و غیره در گواهینامه میلگرد آورده می‌شوند؟ در ادامه با بررسی پرسش‌های یادشده و نیز آشنایی با برگه آنالیز انواع میلگردهای تولیدی در ایران با ما همراه باشید.

   

برگه آنالیز میلگرد چیست؟

برگه آنالیز کیفیت میلگرد که از آن تحت عنوان گواهینامه میلگرد نیز یاد می‌شود، یک برگه حاوی مشخصات فنی میلگرد همراه با نام و نشان شرکت سازنده است که به تأیید بخش کنترل کیفیت آن کارخانه رسیده است. گواهینامه میلگرد شامل بخش‌هایی ازجمله آنالیز شیمیایی، خواص مکانیکی، مشخصات ظاهری و مشخصات عمومی محصول است. در هنگام خرید میلگرد، توجه به این برگه بسیار ضروری بوده و در انجام یک خرید مطمئن کمک شایانی خواهد کرد. برای اطلاع بیشتر از خرید اصولی و مطمئن میلگرد، راهنمای خرید میلگرد را مطالعه نمایید.

   

مشخصات برگه آنالیز میلگرد

مشخصات موجود در گواهینامه میلگرد متنوع بوده و برای هر کارخانه نسبت به کارخانه دیگر ممکن است متمایز باشد. بااین‌حال، تمامی برگه‌های آنالیز میلگرد مشخصاتی ازجمله مشخصات عمومی میلگرد، خواص مکانیکی و آنالیز شیمیایی را شامل می‌شوند. سایر مشخصات نیز می‌توانند در این برگه آورده شوند اما توجه شود که عدم وجود آن‌ها نیز نشان از بی‌کیفیت بودن میلگرد نخواهد بود.

 

مشخصات کارخانه تولیدکننده میلگرد و خریدار

در ابتدا برای پی بردن به اصالت محصول، باید به نام و نشان یا همان لوگو کارخانه بر روی برگه آنالیز توجه کرد. همچنین، اطلاعاتی از قبیل شماره گواهینامه فنی، علامت استاندارد ایران، تاریخ صدور و نام خریدار نیز در این بخش ذکر می‌شود.

 

مشخصات عمومی میلگرد

این بخش تحت عنوان مشخصات محصول خروجی، مشخصات محصول و یا مشخصات فیزیکی آورده می‌شود. اطلاعاتی از قبیل نوع میلگرد ازلحاظ ساده یا آجدار بودن، گرید میلگرد، سایز میلگرد، استاندارد مرجع، استاندارد معادل، کد محصول، طول شاخه، شماره بندیل میلگرد، وزن شاخه یا بندیل، تاریخ تولید، نوع شمش به کار رفته برای تولید میلگرد، روش تولید آن و نیز مشخصات عملیات حرارتی محصول در این بخش قابل رویت است.

 

مشخصات مکانیکی میلگرد

این بخش احتمالاً مهم‌ترین بخش موجود در برگه آنالیز میلگرد است؛ چراکه مستقیماً خواص و محدوده کاربرد میلگرد را تعیین می‌کند. چنانچه شرایط بارگذاری، میزان استحکام طراحی و عواملی ازاین‌دست تفاوت فاحشی با محدوده‌های استاندارد موجود در گواهینامه میلگرد داشته باشند، خطرات جدی سازه و عوامل دخیل در پروژه را تحدید خواهد کرد. آزمایش کشش میلگرد آزمونی است که خواص مکانیکی آن را مشخص می‌کند.

 

مهم‌ترین خواصی که در بخش مشخصات مکانیکی میلگرد آورده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • استحکام تسلیم میلگرد: استحکام تسلیم مقدار مقاومتی است که در بیشتر از آن میلگرد شروع به تغییر شکل پلاستیک یا غیرقابل‌برگشت می‌کند که به‌اصطلاح به آن تسلیم شدن میلگرد در برابر نیرو گفته می‌شود. از این استحکام تحت عنوان استحکام طراحی نیز یاد می‌شود و واحد آن مگاپاسکال است.
  • استحکام کششی میلگرد: مقاومت کششی میلگرد برابر است با بیشترین مقدار نیرویی که میلگرد می‌تواند حتی با وقوع تغییر شکل پلاستیک تحمل کند. واحد استحکام کششی میلگرد نیز مگاپاسکال است.
  • میزان تغییر طول: هرچه میلگرد فولادی از مقدار کربن کمتری برخوردار باشد، استحکام آن کمتر بوده و در مقابل، شکل‌پذیری آن بیشتر خواهد بود. میزان تغییر طول میلگرد که معمولاً آن را به‌صورت درصد بیان می‌کنند، معیاری از شکل‌پذیری میلگرد است.
  • مقاومت خمشی میلگرد: این آزمون که معمولاً تحت عنوان خمش سرد انجام می‌شود، مقاومت میلگرد را در برابر بارهای خمشی می‌سنجد. معمولاً برای میلگردهایی که از مقاومت خمشی استاندارد برخوردارند و تحت آزمون دچار ترک نمی‌شوند، از عبارت “OK” در برگه آنالیز میلگرد استفاده می‌شود که بیانگر تأیید کیفیت لازم است.
 

آنالیز شیمیایی میلگرد

آنالیز شیمیایی میلگرد نیز مشابه با خواص مکانیکی در اکثر برگه‌های آنالیز میلگرد آورده می‌شود. جدول ترکیب شیمیایی میلگرد مقدار و نوع عناصر آلیاژی را در ساختار میلگرد مشخص می‌کند. یکی از روش‌های تشخیص کیفیت میلگرد بررسی همین عناصر آلیاژی موجود در ترکیب شیمیایی آن و مطابقت آن با استانداردهای موجود است.

   

گواهینامه میلگرد کارخانه‌های تولیدکننده در ایران

در ادامه، نمونه‌هایی از برگه آنالیز میلگرد برخی از تولیدکنندگان این محصول در ایران آورده شده است.

 

آنالیز میلگرد آناهیتا گیلان

آنالیز میلگرد آناهیتا گیلان  

گواهینامه میلگرد گروه ملی اهواز

گواهینامه میلگرد گروه ملی اهواز  

گواهینامه میلگرد روهینا جنوب

گواهینامه میلگرد روهینا  

برگه آنالیز میلگرد میانه

آنالیز میلگرد میانه  

آنالیز میلگرد آریا ذوب

برگه آنالیز میلگرد آریا ذوب  

گواهینامه میلگرد حسن رود

گواهینامه میلگرد حسن رود  

سؤالات متداول

1- برگه آنالیز میلگرد شامل چه اطلاعاتی است؟

مشخصات فیزیکی و عمومی میلگرد مانند ساده یا آجدار بودن، سایز میلگرد، وزن، طول شاخه و غیره، مشخصات مکانیکی نظیر استحکام تسلیم و کششی و درصد تغییر طول و مشخصات شیمیایی محصول.

 

2- گواهینامه میلگرد چگونه صادر می‌شود؟

پس از انجام آزمون‌های مکانیکی و آنالیزهای شیمیایی، با تأیید بخش کنترل کیفیت (QC) شرکت سازنده این گواهینامه صادر می‌شود.

 

3- آیا برگه آنالیز میلگرد تمام کارخانه‌های تولیدکننده مشابه هم است؟

خیر، گواهینامه آنالیز هر کارخانه نسبت به دیگری متفاوت است و می‌تواند اطلاعات جامع‌تر یا خلاصه‌تری را ارائه دهد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.