02142214

نمودار نرخ تیرآهن همه تولیدکنندگان

تیرآهن مانند میلگرد به‌طور مستقیم با صنعت ساخت‌وساز در ارتباط است و در پروژه‌های ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از نکته‌های جالب این روزهای بازار آهن‌آلات نوسانات چندمیلیونی نرخ تیرآهن همراه با نوسانات دلار است. از بین رفتن شانس توافق دوباره با آمریکا، روند نزولی اقتصاد ایران، افزایش رکود در صنایع مصرف‌کننده مانند رکود بازار مسکن و افزایش تورم و احتمال رشد نرخ دلار پیش ‌بینی نرخ تیرآهن را بسیار دشوار کرده است. در ادامه به بررسی نمودار قیمت تیرآهن در سال 1402 می‌پردازیم و نمودار نرخ تیرآهن شامل تیرآهن اصفهان، تیرآهن فایکو، تیرآهن یزد احرامیان و تیرآهن ظفر بناب را تحلیل می‌کنیم. به منظور خرید تیرآهن، پیشنهاد می‌شود که حتماً راهنمای خرید تیرآهن را مطالعه نمایید.

 

افزایش نرخ تیرآهن در بازار رکودی

مشاهده نمودار تیرآهن امروز 1402 در سایزهای پرفروش نشان‌دهنده افزایش 70 الی 100 درصدی نرخ تیرآهن نسبت به پاییز سال 1401 است. تیرآهن برخلاف میلگرد مازاد تولید ندارد و درنتیجه با عرضه‌های قطره‌چکانی و به دلیل تقاضای بیشتر و ایجاد نرخ رقابتی شاهد رشد نرخ تیرآهن هستیم. به‌جز رشد دلارمی‌توان از کاهش آهن اسفنجی و رشد قیمت شمش که ماده اولیه تولید تیرآهن است به عنوان دیگر دلایل رشد قیمت تیرآهن در اواخر سال 1402 نام برد. با توجه به بالا بودن تعداد متغیرها پیش ‌بینی قیمت تیرآهن 1403 دشوار است ولی درنهایت می‌توان عنوان کرد که بازار تیرآهن افزایشی خواهد بود.

 

مشکلات در زنجیره تأمین

مهم‌ترین تأثیرات از بین رفتن احتمال توافق با آمریکا برای صنعت فولاد شامل پابرجا ماندن تحریم‌ها، کمبود مواد اولیه برای تولید، عدم دسترسی به تکنولوژی روز، از دست دادن بازار منطقه‌ای و افزایش قیمت ارز است که هرکدام به تنهایی این قابلیت را دارند که باعث افزایش قیمت آهن‌آلات در بازار شوند. هم چنین کاهش عرضه آهن اسفنجی به دلیل محدودیت‌های انرژی و هم چنین تمایل تولیدکنندگان به خام فروشی صادراتی دیگر دلیل مشکلات زنجیره تأمین است. البته در حال حاضر مهم‌ترین و تأثیرگذارترین پارامتر آهن آلات در بازار نوسانات دلار بوده و قیمت‌ها به دلار وابستگی شدیدی پیدا کرده‌اند، به گونه‌ای که سایر عوامل تأثیرشان کمتر شده است.

 

عوامل مؤثر بر نرخ تیرآهن در سال 1402

بازار آهن مانند سایر بازارهای موازی داخل کشور تحت تأثیر زمزمه توافقات هسته‌ای با آمریکا قرار داشت. همه فعالان اقتصادی کشور منتظر سرانجام مذاکرات و عکس‌العمل بازار شرطی شده دلار به این اخبار بودند که با توجه به درگیری‌ها و افزایش تنش در منطقه می‌توان عنوان کرد احتمال این توافق به صفر رسیده است. علاوه بر این مطلب باید اشاره کنیم که رونق در بخش سخت و ساز عامل دیگری است که می‌تواند رکود در بازار میلگرد و تیرآهن را از میان بردارد و با توجه به چشم‌انداز اقتصاد ایران حداقل تا به این زودی‌ها امیدی به از میان رفتن این رکود کلی وجود ندارد. نتایج سیاست‌های ضد رکود اقتصادی جهان در چین به عنوان بزرگ‌ترین مقصد صادرات نفت و صنایع فولادی ایران، نوسانات نرخ ارز و سیاست‌های وزارت صمت و دولت دیگر گزینه‌های مؤثر بر نرخ تیرآهن در سال 1402 بوده‌اند. در حال حاضر و اواخر 1402 نرخ تیرآهن اصفهان در سایزهای پرفروش وارد کانال 33 هزار تومان شده است در حالی که شاهد بوده‌ایم در اواخر 1401، برخی تولیدکنندگان سقف قیمتی بالای 40 هزار تومان را ثبت کرده بودند. به‌طورکلی در یک اقتصاد تورمی و معیوب، همه بازارها و کالاها شاهد افزایش نرخ خواهند بود و نمی‌توان از بازار آهن برخلاف سایر بازارها انتظار کاهش نرخ داشت. در ادامه نمودار تیرآهن امروز برخی کارخانه‌های داخلی را بررسی می‌کنیم. قیمت تیرآهن 18، 16 و 14 و 20 اصفهان مهم‌ترین نرخ‌های تیرآهن در بازار هستند.

 

نمودار نرخ تیرآهن امروز از تولیدکنندگان داخلی

نکته 1: نرخ‌ها با 9 درصد ارزش افزوده محاسبه ‌شده است

نکته 2: به جز ذوب آهن، وزن تیرآهن سایر کارخانه‌ها غیر استاندار و مختلف است. به همین دلیل استفاده از جدول وزن تیرآهن کمک می‌کند تا تیرآهن مورد‌نیاز خود را از هم جوانب بررسی کنید.

 

نمودار تیرآهن اصفهان 1402

نمودار تیرآهن ذوب آهن به این علت مهم است که محصولات این شرکت مطابق با استاندارد اشتال تولید می‌شوند و از همین رو جزو محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات فولاد داخلی به شمار می‌روند. در ادامه به تغییرات و نوسانات این محصول بیشتر می‌پردازیم. نمودار قیمت تیرآهن اصفهان را در اینجا مشاهده کنید.

نمودار 5 ساله نرخ تیرآهن

 

خطوط آبی کانال 5 ساله و خطوط سبز حمایت‌های یک ساله تیرآهن 14 اصفهان را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید با خروج قیمت تیرآهن در اواخر سال 1401 این روند 5 ساله به عنوان خط حمایت عمل کرده و باعث شده تا نرخ تیرآهن اصفهان وارد کانال 5 ساله نشود. یک محدود مقاومتی بین قیمت 33 الی 34 هزار تومان وجود دارد که در صورت شکست این مقاومت نرخ تیرآهن به سمت تست دوباره قله 39 هزار تومان خواهد رفت.

 

نمودار نرخ تیرآهن 14 اصفهان در سال 1402

نمودار تیرآهن 14 اصفهان

محدوده نرخ 27 هزار تومان و 25 هزارتومان دو حمایت بسیار مهم هستند که بعید است قیمت به زیر آن سقوط کند. مقاومت‌های 33 و 39 هزار تومان هم دو مقاومت پیش روی نرخ تیرآهن 14 اصفهان است که برای شکستن آن به برخی عوامل مانند افزایش نرخ دلار و ... نیاز است.

 

نمودار تیرآهن 18 اصفهان در سال 1402

تیرآهن 18 اصفهان در قیمت 24 هزار تومان دارای یک حمایت قوی است که بعید به نظر می‌رسد نرخ تیرآهن به پایین آن سقوط کند. هم‌چنین نرخ تیرآهن 18 اصفهان با عبور از مقاومت 27 هزار تومان می‌تواند تا نرخ 31 هزار تومان رشد کند. مقاومت بعدی نرخ تیرآهن اصفهان قیمت‌های 33 و 36 هزار تومان هستند.

نمودار تیرآهن 18 اصفهان  

نمودار تیرآهن 20 اصفهان 1402

تیرآهن 20 اصفهان همراه با افزایش 15 درصدی نرخ دلار در اواخر 1402 و به‌ویژه با توجه به مشکلات زنجیره تأمین و شرایط عرضه کم و تقاضای بالای توانسته که سقف‌های جدید قیمتی تا محدوده 37 هزار تومان به ثبت برساند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید نمودار تیرآهن اصفهان سایز 20 در محدوده‌های قیمتی 32، 28 و 25 هزار تومان دارای مقاومت بوده که در صورت اصلاح می‌تواند نسبت به این نواحی به سمت بالا برگشت بخورد.

نمودار نرخ تیرآهن 20 اصفهان  

نمودار تیرآهن یزد احرامیان 1402

نمودار نرخ تیرآهن یزد احرامیان

نمودار تیرآهن 14 یزد در محدوده‌های قیمتی 24 هزار تومان دارای یک حمایت بسیار قوی است. در حال حاضر با شکستن مقاومت 26 هزار تومان در این محدود نیز دارای حمایت شده و می‌تواند تا محدوده 28 الی 29 هزار تومان رشد کند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید سقف تاریخی نرخ تیرآهن یزد در سایز 14 قیمت 31600 تومان است. بعید به نظر می‌رسد قیمت تیرآهن یزد عددهایی پایین‌تر از 24 هزار تومان را دوباره ببیند.

 

نمودار تیرآهن ظفر بناب

نمودار تیرآهن ظفر بناب

همان‌طور که مشاهده می‌کنید قیمت تیرآهن ظفر بناب یک حمایت قوی در 24 هزار تومان دارد. هم‌چنین قیمت 26 هزار تومان یک مقاومت تشکیل شده که با شکستن آن در حال حاضر قیمت در بالای آن در حال نوسان است. مقاومت بعدی نمودار تیرآهن یزد در سایز 14 محدود 28 الی 29 هزار تومان است که در صورت شکستن آن می‌تواند تا 31500 تومان بالا برود.

 

نمودار تیرآهن فایکو 1402

نمودار تیرآهن فایکو

قیمت تیرآهن فایکو پس از ثبت سقف قیمتی 34 هزار تومان در اسفند 1401، در سه‌ماهه اول 1402 به زیر قیمت 27 هزار تومان سقوط کرد. در حال حاضر نرخ تیرآهن فایکو در یک کانال بین 25 هزار تومان و 27 هزار تومان در حال نوسان است. حمایت 24800 و مقاومت 27500 برای این مقطع معتبر است. در صورت شکست مقاومت 27500 قیمت تیرآهن فایکو در سایز 14 می‌تواند تا 30 هزار تومان و سپس 34 هزار تومان رشد کند.

 

سخن پایانی

آگاهی از نمودار نرخ تیرآهن و آشنایی با الگوهای تکرارشونده این محصول به خریداران و به‌خصوص مهندسان و پیمان‌کاران و فعالان حوزه فولاد کمک می‌کند تا در بهترین زمان ممکن، برای خرید تیرآهن و شروع پروژه ساختمانی خود اقدام کنند. در این دوران قیمت‌ها به‌شدت به نوسانات دلار وابستگی پیدا کرده‌اند. هیجانات عرضه و تقاضا ناشی از افزایش تورمی دلار می‌تواند مهم‌ترین عامل تغییر نرخ تیرآهن در سال 1402 به شمار رود. در این مقاله به بررسی نمودار تیرآهن سال 1402 و تا حد امکان پیش ‌بینی نرخ تیرآهن در سال 1403 پرداختیم.

 

سؤالات متداول

1- پیش ‌بینی نمودار نرخ تیرآهن در شش‌ماهه دوم 1402 چیست؟

به‌طورکلی بازار آهن‌آلات در حال حاضر منتظر سرانجام برجام و نوسانات ارز است.

 

2- چه عواملی در نرخ تیرآهن‌ تأثیرگذار هستند؟

رکود در بازارهای مصرف‌کننده محصول مانند مسکن، میزان تورم، نرخ دلار آزاد و دلار نیمایی، میزان عرضه و تقاضا، ادامه رکود در اقتصاد چین و آمریکا، نرخ جهانی فولاد و نرخ نفت ازجمله این عوامل هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.