02142214

ورق پانچ چیست ؟ مشخصات ، کاربردها و انواع الگوهای آن

ورق پانچ یکی از محصولات متنوع و محبوب انواع ورق فولادی در بازار است. این ورق در انواع مختلفی با  اندازه سوراخ و الگوهای متنوع موجود است. این قطعه فلزی در ضخامت های مختلف تولید می شود.  هر نوع ماده‌ای را می توان سوراخ کرد، مانند فولاد کربنی، که از انواع ورق پانچ پرکاربرد است. سوراخ های موجود دراین ورق در اندازه کوچک و یا بزرگ می‌باشد این خصوصیت، استفاده از آن را در کاربردهای دکوراسیون و معماری مناسب می ‌سازد. نکته قابل توجه در قیمت ورق پانچ جنس آن و نوع سوراخ های ایجاد شده روی آن است. در ادامه با کاربرد ورق پانچ آشنا میشوید.

 

ورق پانچ متال از طریق دستگاهی که سوراخ های گرد(یا طرح های دیگر) ایجاد میکند، ساخته می شود. این سوراخ ها می توانند به صورت سطرهای مستقیم یا متقاطع (برای افزایش مقدار سوراخها ) ایجاد شوند. به طور معمول محیط آنها دارای مرز است که در آن سوراخ هایی وجود ندارد.

 

این مساله استحکام ورق مورد نظر را افزایش میدهد. فلز حذف شده از سوراخ ها می تواند بازیافت شود اما هزینه محصول را افزایش می دهد. هرچه اندازه سوراخ (یا افزایش تعداد حفره ها) بیشتر باشد، میزان ضایعات بیشتر و در نتیجه هزینه ها افزایش می یابد. این ورق بسته به نوع کاربرد، دارای زاویه 60 و 90 درجه می باشند. لازم است توجه کنید که فاصله بین سوراخ های ورق پانچ باید بیشتر از ضخامت ورق مورد استفاده باشد تا صفحه سوراخ دار دارای استحکام مطلوب باشد. در بعضی موارد جریان بیشتر از طول عمر مهم است.

  مشخصات ورق پانچ  

مشخصات کلی ورق پانچ

برای انتخاب بهترین نوع ورق پانچ بهتر است با مشخصات آن آشنا شوید. در این بخش با این اطلاعات آشنا خواهید شد.

  • دارای استحکام و طول عمر
  • بسته به ماده مورد استفاده، این نوع ورق می‎تواند دچار زنگ زدگی شود، بنابراین استفاده از انواع رنگ شده برای افزایش طول عمر پیشنهاد می شود.
  • می تواند از مواد بازیافتی هم تولید شود
  • برای نسل های بعد هم باقی می‌ماند
  • می تواند به طور کامل بازیافت شود
  • قابلیت: قابل جوشکاری، خمکاری، برشکاری و فرم دهی با تجهیزات مناسب
  • خصوصیات مکانیکی ورق پانچ: مغناطیسی، مقاومت کششی = 50k ، نقطه تسلیم  = 35k
  • نحوه اندازه گیری: ضخامت * قطر سوراخ * فاصله
 

کاربرد ها

  • غربال فلزی
  • دیفیوزرهای فلزی
  • حفاظ فلزی
  • دریچه های فلزی
  • کاربردهای معماری و تزئینی
  • موانع ایمنی
  • دستگاه های کشاورزی
  • طراحی ساختمان، معماری و آثار هنری تزئینی
  • تهویه ماشین، که این قطعه در ماشین با خروج هوای گرم شده از قطعات داخلی حفاظت میکند
  • افزایش جریان هوا در یک ساختمان
  • تصفیه صنعتی؛ صفحات سوراخ دار آلومینیومی و ضد زنگ برای فیلتر کردن محصولات غذایی و تمیز کردن تجهیزات مکانیکی عالی هستند
  • برنامه های کاربردی صدا، از جمله کنترل صدا در خارج و کاهش اکو در داخل خانه
  • متعادل کردن نور و سایه ، اجازه می دهد مقدار ایده آل نور وارد ساختمان شود
  • فراهم کردن حریم خصوصی با محدود کردن دید، در حالی که امکان عبور نور، صدا و جریان هوا وجود دارد

برای استعلام قیمت ورق پانچ و سایر مقاطع فولادی با کیفیت با فولاد ایرانیان همراه شوید.

  کاربرد ورق پانچ در معماری  

ورق پانچ استیل

ورق پانچ ضد زنگ ، دارای وزن کم، دوام بالا ، خاصیت ضد باکتریایی، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی می‎باشد. در 15 رده مختلف موجود است. ورق پانچ استیل در صنایع داروسازی، بهداشت و درمان و صنایع غذایی و آشامیدنی استفاده می شود.

   

ورق پانچ آلومینیومی

به دلیل کاربرد ورق آلومینیوم و مزایایی مثل دوام، مقاومت در برابر خوردگی ، زنگ ، حرارت و استحکام بالا ؛ ورق پانچ آلومینیومی بسیار مورد توجه است. این مقطع برای استفاده در مواردی از قبیل: راه پله ها و نرده ها، پارتیشن های تزئینی، بازسازی ادارات، پنجره اتومبیل، میکروفن های خازنی، نمایشگاه ها، طرح های داخلی و پنل های دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تولیدکنندگان برای تولید ورق پانچ که بیشترین بازدهی را داشته باشد، باید عوامل مختلف را در نظر بگیرند. در وهله اول، آنها درباره بهترین الگو که برای کاربرد مشتری مناسب باشد فکر میکنند. به عنوان مثال، در صورت طراحی یک دستگاه صوتی، تولیدکنندگان باید به شفافیت صدا توجه داشته باشند.

   

انواع ورق پانچ

ورق پانچ را در ضخامت و اندازه سوراخهای مختلف میتوان تولید کرد. بسته به کاربردی که دارند، هرکدام از ابعاد می تواند مزیت داشته باشد

سوراخ گرد

محبوب ترین نوع این فلز است. این ورق بسیار متنوع و با طیف وسیعی از قطرها و اندازه هاست

شکاف دار

عبور مواد و تهویه بیشتری نسبت به  انواع دارای سوراخ گرد فراهم می کند.

سوراخ شش ضلعی

دارای بالاترین سطح باز در بین انواع فلزات سوراخ داراست. این نوع، عمدتا برای  جریان هوا و کاربرد فلزات معماری استفاده می شود.

انواع ورق پانچ    

الگوهای ورق پانچ

ورق پانچ، فرم خاصی از ورق با الگویی از اشکال جدا شده از آن است. ورق پانچ در مقایسه با ورق معمولی مزایای مختلفی را ارائه می‌دهد. با استفاده از الگوهای سوراخ‌کاری ورق سبک‌تر شده، کشش بیشتری را برای عابران فراهم می کند و اجازه می دهد تا آب یا مایعات دیگر به جای جمع شدن، از روی آنها عبور کنند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که رایج ترین کاربرد ورق پانچ برای تصفیه است.

 

هنگام انتخاب ورق پانچ، نوع مواد، ضخامت و الگوی سوراخ شدن باید در نظر گرفته شود. از آنجا که الگوهای زیادی برای انتخاب وجود دارد، راهنمای انتخاب الگوی ورق پانچ بسیاری ارائه شده است که هر یک برای یک برنامه خاص مناسب است. انتخاب الگوی ورق پانچ :برخی از ویژگی‌هایی که باید هنگام انتخاب یک الگو در نظر بگیرید به شرح زیر است.

 

مساحت باز

مساحت باز، اندازه‌ای از میزان برداشت فلز به عنوان درصدی از کل سطح ورق فلزی قبل از سوراخ کردن است. هنگام انتخاب یک الگو برای ورق پانچ، مساحت باز به دلیل آنکه تأثیر مستقیمی بر وزن ورق فلزی دارد، بسیار مورد توجه است. مساحت باز همچنین بر میزان و سرعت مواد مانند مایعات یا هوای که می‌توانند از طریق ورق پانچ عبور کنند، تأثیر گذار است.

 

اندازه سوراخ

اندازه سوراخ مورد قابل توجه دیگری است که هنگام انتخاب الگوی ورق پانچ نباید از آن غافل شد. اندازه سوراخ، اندازه ذرات جامد را که توانایی عبور از ورق پانچ را دارند، تعیین می‌کند. توانایی مشاهده از طریق ورق پانچ نیز به اندازه سوراخ بستگی دارد. الگوی سوراخ‌کاری مربع و دایره تا ½ تا اندازه های بزرگ‌تر سوراخ موجود است، همانطور که الگوهای سوراخ‌کاری دایره ⅛ برای برنامه‌هایی که به اندازه سوراخ های کوچکتر نیاز دارند وجود دارد.

 

هندسه سوراخ

برخی از هندسه‌های مناسب سوراخ که باید هنگام انتخاب یک الگو در نظر بگیرید شامل این موارد است: دایره ، مربع ، الگوهای طراح

 

سوراخ های گرد و دایره

سوراخ های گرد شاید محبوب ترین شکل برای کاربردهای ورق پانچ است. یک دلیل این است که آن‌ها ساده‌ترین شکل برای سوراخ کردن ورق هستند در نتیجه، هزینه پایین‌تر از سایر اشکال است. همچنین، حفره‌های گرد الگوی زیبایی را فراهم می آورند. سوراخ های گرد میزان تنش هندسی همچون سایر الگوهای سوراخ‌کاری را ندارند.

 

الگوی سوراخ گرد در ورق پانچ، هم به صورت تراز متناوب و تراز صاف شکل‌دهی شده است. سوراخ متناوب باعث می‌شود مقدار بیشتری سطح باز نسبت به سوراخ های هم تراز مستقیم در واحد سطح قرار گیرد. هم ترازی متناوب همچنین باعث ایجاد توزیع یکنواخت سوراخ در سطح می‌شود که منجر به کاهش خطر تجمع مایعات و تخریب می‌شود. علاوه بر این یک توزیع استرس یکنواخت ایجاد می‌شود. این الگو امکان استفاده از اندازه‌های مختلف سوراخ را فراهم می کند.

 

سوراخ های مربع

ورق پانچ با الگوی مربعی شکل قادر به ایجاد سطح بالایی از مساحت باز، حتی بیشتر از سوراخ های گرد است. این الگو خصوصاً برای کاربردهایی که مقادیر زیادی جریان هوا یا زهکشی مایع مورد نیاز است مفید است. ساخت سوراخ های مربعی به دلیل داشتن لبه های تیز نسبت به سوراخ‌های گرد دشوارتر است. این امر منجر به صرف هزینه بالاتر برای تولید ورق پانچ با الگوی مربع می‌شود.

 

لبه های تیز روی سوراخ های مربع موجود در صفحه نیز می‌توانند به عنوان کنسانتره تنش عمل کنند. اگر غلطک سوراخ شده با الگوی مربع در معرض فشارهای زیاد قرار داشته باشد، این کنسانترنسورهای تنش می‌توانند مشکل ساز باشند. مربع ها در 020/0، 375/0 (⅜) و 500/0 (½) با چندین مقدار فاصله مختلف در دسترس هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.