02142214

سپری چیست ؟ انواع سپری آهنی و مشخصات آن ها

 سپری آلومینیومی و آهنی یا پروفیل T- شکل، معمولا در صنعت ساختمان و دیگر سازه های فلزی کاربرد دارد. این مقطع یکی از انواع پروفیل است که قابلیت تحمل وزن را داراست. لازم است بدانید که بسته به نوع استفاده می تواند از استیل ضدزنگ (استنلس استیل ) یا اهن معمولی و یا آلومینیوم ساخته شود. قیمت سپری آهنی بسته به جنس آن تغییر میکند. این پروفیل به دلیل شکل مقطع خود به پروفیل T یا سپری شناخته می شود.

   

انواع سپری آهنی

انواع سپری آهنی توسط تولید کنندگان مقاطع فلزی ارائه می شود که از متداول ترین آنها می توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

 

سپری با اضلاع متساوی

که در آن طول  دو وجه (عرض و ارتفاع) پروفیل سپری برابرند (وجه عمودی و وجه افقی T برابرند)

 

سپری با اضلاع نامتساوی

که در آن­ها ارتفاع نصف عرض است (وجه عمودی T نصف وجه افقی است)

 

سپری با ارتفاع خیلی بیشتر از عرض

که عموما در دیوارهای تیغه ای استفاده می شود (وجه عمودی T بلندتر از افقی است).

  انواع سپری آهنی  

تولید سپری آهنی و عرضه

این مقاطع فولادی می توانند طی سه فرآیند ساخته و تولید شوند: نورد گرم، اکستروژن گرم و اتصال صفحات با جوش. نورد گرم یک فرآیند  تولید پروفیل ها و سازه های آهنی و فولادی است که طی آن فولاد در دمایی بالا (معمولا بالی 1700 درجه فارنهایت)‌ که بالاتر از دمای بازکریستال شدن آن است تحت فشارغلتیده می شود تا به شکل مد نظر در آید.

 

روش اکستروژن گرم نیز یکی از دیگر روشهای متدوال ساخت پروفیل هایی با مقطع ثابت است. این کار در دمای بالا انجام می شود. در روش ساخت مقاطع با استفاده از جوشکار قطات منفصل به وسیله‌ی اتصال جوش به شکل مد نظر تولید می شوند. این مقطع عموما با روش جوش لیزری ساخته می شوند. در حالی که روش نورد و اکستروژن کمتر جهت ساخت این مقاطع از جنس فولاد ضد زنگ بکار گرفته می‌شوند.

 

جوشکاری با لیزر این امکان را فراهم میسازد که سپری‌هایی با ابعاد مختلف غیراستاندارد برای مصارف خاص به راحتی تولید شوند. انواع سپری در اندازه های متریک و غیر متریک در بازار تولید و عرضه می شوند. این مقاطع عموما جهت تولید دیگر سازه ها و صنعت ساختمان بکار می روند.

   

کاربرد و مشخصات سپری

توانایی پروفیل سپری به علامت لنگر وارده بستگی دارد. مقاومت سپری در برابر لنگر مثبت بیشتر خواهد بود. زیرا فلنج سپری (قسمت افقی T) در این حالت تحت فشردگی قرار می گیرد. اما برای لنگر منفی، مقاومتی مانند سازه بدون فلنج را خواهد داشت. در مصارف ویژه، می‌توان از پروفیل سپری آلومینیومی جهت سبک سازی سازه جهت جلوگیری از خوردگی استفاده کرد.

 

کاربرد سپری آهنی

سپری آهنی در بسیاری از موارد می توان پرکاربردترین پروفیل باشد. حالات زیر نمونه ای از این موارد هستند:

  • برای طول های بیشتر از 4 متر سپری ها مقاومت بیشتری نسبت به تسمه های مسطح نشان می دهند
  • تنها سپری ها هستند که نیاز به میلگرد را در سازه ها کاهش می دهند.
  • در مقایسه با تسمه ها، با استفاده صحیح از سپری ها می توان نه تا بیست درصد از نیاز به میلگرد را کاهش داد.
  • عمق ستون ها نیز با استفاده از سپری ها کاهش پیدا می کند. زیرا فلنج و پایه سپری به تحمل لنگر فروبرنده کمک می کنند.
 

استفاده از سپری ها در مصارف دکوراتیو

از سپری صیقل خورده، رنگ شده و یا آلومینیومی بیشتر در موارد روکاری، سقف های کاذب، حمام ها و آشپزخانه ها استفاده می شود. مزایای استفاده از این پروفیل ها مشخص است. زیرا در کنار استحکام مناسب، سطح صیقلی آنها می تواند به راحتی تمیز شود.

 

در طراحی فروشگاه ها و معماری مدرن، سپری ها کارایی های متنوعی از جمله محافظ زوایا یا نرده های سپری را دارا می باشند. از پروفیل های سپری جهت مقاوم سازی پایه میزهای شیشه ای نیز استفاده می شود. سپری های فولادی در ساخت میزها و سازه های چوبی جهت استحکام بخشی به لبه های کار استفاده می شود. همچنین در ساخت دیوارهای شیشه ای ازاین مقطع با لبه تیز برای جدا کردن صفحات شیشه ای استفاده می شود.

  کاربرد سپری آهنی    

برای استعلام مشخصات و قیمت سپری آهنی و آلومینیومی با 42214-021 تماس حاصل فرمایید. این مجموعه سوابق درخشانی در تامین انواع سپری در بین مبادی داشته است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.