02142214

راهنمای زبان فولاد (1)

اصطلاحات رایج در حوزه فولاد

فرایند و مواد اولیه مورد استفاده در تولید فولاد منحصر به فرد می‌باشد. ممکن است قصد فعالیت در حوزه فولاد داشته باشید ولی با اصطلاحات رایج در آن آشنا نباشید. به همین دلیل در این مقاله سعی براین شده تا اطلاعاتی را که در این صنعت مورد نیاز است، به طور مختصر شرح دهیم.

 

سنگ آهک

در صنعت فولاد، برای تبدیل آهن به "آهن چدن" از آهک استفاده می شود. در کوره انفجاری ، از سنگ آهک ریز دانه همراه آهک ریز خاک استفاده می شود تا سنگ آهک را به آهن چدن تبدیل کند. آهن چدن بعداً طی فرایندی به فولاد تبدیل می شود.

 

آهک به عنوان یک عامل گدازنده در کوره های قوس الکتریکی و کوره های اصلی اکسیژن استفاده می شود. آهک ناخالصی ها (سیلیس ، فسفر ، گوگرد) را از فولادی که تولید می شود حذف می کند. در واقع آهک با ناخالصی ها ترکیب شده تا سرباره تشکیل شود. این سرباره در نهایت از فولاد جدا شده و خارج می شود. این فرایند باعث بهبود کیفیت فولاد می شود.

 

بیلت

از بیلت به عنوان مواد اولیه برای تولید محصولات طویل با سطح مقطع کوچک استفاده می‌شود. این محصول فولادی با یک سطح مقطع با ابعاد 155 میلیمتر × 155 میلیمتر بوده به صورت رول و یا به طور مداوم ریخته‌گری می شود. در ادامه توسط نورد به محصولات نهایی مانند میلگرد، و دیگر مقاطع طویل فولادی تبدیل می‌شود.

 

آهن اسفنجی

آهن اسفنجی یک محصول فلزی است که از طریق احیای مستقیم سنگ آهن در حالت جامد تولید می شود. آهن اسفنجی جایگزین مناسبی برای ضایعات بوده و به طور عمده برای ساخت فولاد از طریق مسیر ثانویه استفاده می شود.

 

کوره ذوب آهن

هنگام فولاد سازی از کوره استفاده می‌شود. در این کوره کک و سنگ آهن، تحت یک جریان هوای گرم با یکدیگر واکنش می دهند تا فلز مایع داغ تولید شود. ماده تولید شده در این کوره به عنوان چدن شناخته می شود.

 

فولاد کربن

نوعی فولاد است که دارای مقادیر کمی عناصر غیر کربنی مانند سیلیکون، منگنز، گوگرد و فسفر می‎باشد. به طور کلی این فولاد هیچ عنصر آلیاژی قابل توجهی ندارد.

 

فولاد اندود شده

فولاد از طریق فرآیند گرما، یا از طریق الکترولیز، با یک لایه برای محافظت در برابر خوردگی پایه فلزی پوشش داده می شود. از عنصر روی برای پوشش فلزات استفاده ‌می‎شود. فرایند گالوانیزاسیون با استفاده از فرآیند گرما (گالوانیزه داغ) یا با استفاده از الکترولیز(الکترو گالوانیزه) انجام می‌شود. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پوشش آلی (رنگ، پلاستیک) نیز می تواند روی لایه روی قرار گیرد.

 

کویل

یک محصول فولادی به پایان رسیده مانند ورق فولادی یا تسمه که بعد از نورد پیچ خورده است.

 

ریخته گری

فرایندی است که ضمن آن فلز مذاب تحت نیروی گرانشی یا سایر نیروها (فشار ,  خلاء ,  گریز از مرکز ) درون قالب جریان می یابد. در نهایت پس از سرد شدن در قالب به شکل قطعه مورد نظر در می آید .

 

کوره های قوس الکتریکی

کوره قوس الکتریکی (EAFs) برای تولید فولادهای کربنی و فولادهای آلیاژی با بازیافت ضایعات آهنی استفاده می شوند. در این کوره، جریان الکتریکی از طریق الکترودها عبور کرده تا یک قوس تشکیل شود. گرمای حاصل از این قوس قراضه را ذوب می کند. در طی فرآیند ذوب ، فلزات دیگر (آلیاژهای فروم) به فولاد اضافه می شوند تا به آن ترکیب شیمیایی لازم را بدهند.

 

اسید شویی

به فرآیندی که طی آن چربی های موجود در سطح مقاطع فلزی مثل ورق های فولادی توسط فرایند نورد گرم به ضخامت دلخواه رسیده است, فرایند اسید شویی می گویند. چربی‌های موجود روی سطح ورق با استفاده از اسید کلریدریک پاک میگردد.

در مقاله بعدی به اصطلاحات دیگری اشاره خواهیم کرد.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.