02142214

مهم ترین نکات حمل و نقل تیرآهن

شاید کمتر سازه‌ای را بتوان یافت که از تیرآهن در آن استفاده نشده باشد. این مقطع فولادی پرکاربرد به دلیل استحکام بالا و توانایی تحمل نیروهای برشی و لنگر خمشی، همواره مورد توجه طراحان و مهندسان قرار داشته تا با استفاده از آن‌ها، از ساخت یک سازه مستحکم و بادوام اطمینان حاصل شود. پس از انتخاب نوع و سایز تیرآهن، می‌بایست این محصولات به محل پروژه شما آورده شوند. با توجه به وجود برخی پارامترها و لزوم به رعایت آن‌ها، مسئله حمل و نقل تیرآهن های خریداری‌شده از محل بارگیری به محل تخلیه، همواره به‌عنوان یک چالش مطرح است. برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن به این صفحه مراجعه نمایید.

   

حمل و نقل تیرآهن

پس از خرید تیرآهن‌ها در نوع و سایز دلخواه، نوبت به انتقال آن‌ها از کارخانه، انبار و یا بنگاه آهن ‌آلات به محل پروژه می‌رسد. این انتقال خود می‌تواند به صورت‌های مختلفی هزینه‌های تمام‌شده تیرآهن خریداری‌شده را افزایش دهد. هزینه انتقال، مسافت، روش حمل و نیز ظرفیت بارگیری از عواملی بوده که به‌طور مستقیم بر هزینه‌های موجود تأثیر می‌گذارند. در ادامه به‌طور مفصل به هر یک از موارد یادشده خواهیم پرداخت.

   

مهم‌ترین نکات حمل و نقل تیرآهن

هزینه حمل و نقل تیرآهن

اولین پرسشی که در زمینه حمل تیرآهن و سایر مقاطع فولادی مطرح می‌شود، هزینه این انتقال و جابجایی است. این فاکتور خود به عواملی هم‌چون وزن بار خریداری‌شده، نوع وسیله حمل و نقل، تورم و تأثیر آن بر کرایه، روش خرید و... بستگی دارد. بنابراین لازم است تا به‌صورت لحظه‌ای، استعلام قیمت حمل و نقل انجام شود. ضمن اینکه، شرایط منطقه‌ای محل تخلیه و تغییرات قیمت انرژی و سوخت از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت حمل تیرآهن‌ها هستند.

 

روش خرید خود یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در زمینه تعیین هزینه‌های حمل و نقل است. خرید تیرآهن به سه صورت امکان‌پذیر بوده که شامل خرید از درب کارخانه، خرید از بنگاه و خرید از بورس کالا می‌شود.

 

• خرید تیرآهن از کارخانه

خرید تیرآهن درب کارخانه از جنبه‌های مختلفی بر هزینه‌های تمام‌شده شما تاثیرگذار است. اصلی‌ترین مزیت خرید محصولات از درب کارخانه، قیمت پایین‌تر آن‌ها نسبت به قیمت‌های موجود در بازار است. هم‌چنین، امکان خرید در تناژ بالا از کارخانه امکان‌پذیر است.

 

از طرف دیگر، محدودیت‌هایی نیز در خرید میلگرد از کارخانه وجود دارد. دور بودن کارخانه از محل پروژه، لزوم به خرید محصولات در تناژ بالاتر از 24 تن و امکان عدم وجود هر سایز دلخواه از معایب خرید تیرآهن از کارخانه است. چنانچه سایز موردنظر در بین تولیدات موجود در کارخانه وجود نداشته باشد، کارخانه بایستی با توجه به سفارش شما آن را تولید کند که طبیعتاً موجب افزایش زمان تحویل میلگرد درخواستی شما خواهد شد. با برترین کارخانه های تولیدکننده تیرآهن در این لینک آشنا شوید.

حمل تیرآهن از کارخانه  

• خرید تیرآهن از بنگاه

بنگاه‌های آهن آلات انواع مقاطع فولادی را در سایزها و شکل‌های مختلف عرضه می‌کنند. این امر قابلیت انتخاب هر تناژ، سایز و نوع تیرآهن را برای شما امکان‌پذیر می‌کند. هم‌چنین، بنگاه‌های آهن آلات به دلیل نقش واسطه‌ای که دارند، امکان دسترسی سریع‌تر به محصول خریداری‌شده را نسبت به خرید از کارخانه فراهم می‌سازند. اما هم‌چنان هزینه جابجایی از بنگاه به محل تخلیه را باید مدنظر قرار داد. ضمن اینکه، تحت چنین شرایطی، هزینه انبارداری هم به هزینه‌های موجود افزوده می‌شود.

 

• خرید تیرآهن از بورس کالا

بورس کالا به‌عنوان بستری امن برای خرید هر نوع کالایی مطرح است. وجود یک قرارداد تضمین‌شده و آگاهی و اطمینان از اعتبار طرفین درگیر در یک معامله، بورس کالا را به محیطی ایدئال برای انجام معاملات مهم و بزرگ تبدیل کرده است. ضمن اینکه، خرید تیرآهن و سایر مقاطع فولادی در تناژ بالا از بورس کالا امکان‌پذیر است.

 

بااین‌وجود، محدودیت‌هایی شامل عرضه تیرآهن در روزهایی خاص و نیز خرید صرفاً در تناژ بالا در این نوع معامله وجود دارد. ضمن اینکه، فرآیند ثبت‌نام، خرید و ارسال نیز ممکن است زمان‌بر باشد. راهنمای خرید تیرآهن اطلاعات کاملی را پیرامون خرید این محصول در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

مسافت حمل و نقل تیرآهن

مسافت حمل تیرآهن‌های خریداری‌شده به‌طور مستقیم با هزینه این انتقال و جابجایی در ارتباط است. هرچه مسافت مبدأ و مقصد بیشتر شود، متناسب با آن هزینه حمل و نقل نیز افزایش می‌یابد. بنابراین انتخاب کارخانه‌ای که نزدیک‌ترین مسیر را به محل پروژه و تخلیه بار شما دارد، باید در اولویت قرار گیرد. نرخ کرایه و هزینه‌های حمل و نقل هرساله بر اساس تعرفه‌های جدید اعلام می‌شود.

 

روش حمل و نقل تیرآهن

اینکه تیرآهن‌های خریداری‌شده با چه وسیله‌ای به محل موردنظر شما حمل شوند، به وزن محصولات خریداری‌شده، طول آن‌ها و محل تخلیه بستگی دارد. بدین منظور، روش‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی، کانتینری و ترکیبی موجود هستند. روش جاده‌ای برای حمل محصولات با تناژ کم مناسب است. همچنین، نزدیک بودن محل بارگیری به محل تخلیه نیز در این روش مهم است. برای مشاهده وزن تیرآهن مربوط به برندهای مختلف در انواع سایزها به این صفحه مراجعه نمایید.

 

این روش مزایایی همچون هزینه کم و تحویل در مدت‌زمان کوتاه‌تر را در پی دارد. از روش‌های معمول حمل و نقل جاده‌ای می‌توان به تریلر کفی، تریلر ترانزیت، تریلر لبه‌دار و تریلر کمپرسی برای تناژهای بالاتر و نیز انواع کامیون، خاور و نیسان برای حمل میلگردهای با تناژ پایین‌تر اشاره کرد.

 

روش حمل و نقل ریلی نیز زمانی که طول محصولات خریداری‌شده بیشتر از 12 متر باشد موردتوجه قرار می‌گیرد. اما سایر روش‌های دریایی، کانتینری و ترکیبی اغلب برای جابجایی‌های طولانی و یا صادرات به بندرهای خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرند. ذکر این نکته ضروری است که انتخاب هر یک از روش‌های یادشده علاوه بر توجه به مسافت، نیازمند توجه به ظرفیت ماشین‌های بارگیری دارد.

روش های حمل تیرآهن  

جمع بندی

خرید تیرآهن از هر منبعی نیازمند حمل و نقل آن به محل پروژه است. بدین منظور نیز باید یکی از روش‌های حمل و نقل را با توجه به ظرفیت بار، مسافت و بودجه‌های موجود برگزینیم. هر یک از روش‌های یادشده هزینه متفاوتی را در بر خواهند داشت که به طبع بر هزینه تمام‌شده شما نیز اثرگذار است. حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی، کانتینری و ترکیبی از روش‌های معمول برای این کار هستند.

 

هم‌چنین، خرید از درب کارخانه، بنگاه آهن آلات و یا بورس کالا به دلیل متفاوت بودن مسیرهای حمل و نقل تیرآهن، هزینه‌های متفاوتی را در پی خواهد داشت. قیمت تیرآهن درب کارخانه از قیمت بازار کمتر بوده اما ممکن است محل کارخانه از محل تخلیه بار دور باشد. هر یک از روش‌های دیگر نیز مزایا و معایب خود را داشته و باید که براساس شرایط موجود، بهترین و مناسب‌ترین روش را برگزینیم.

 

سؤالات متداول

1- بهترین روش حمل و نقل تیرآهن کدام است؟

انتخاب روش مناسب حمل تیرآهن به مسافت، مقدار بار، میزان بودجه موجود و سایز و ابعاد تیرآهن بستگی دارد.

 

2- آیا خرید تیرآهن از کارخانه و بنگاه در هزینه حمل و نقل آن تأثیرگذار است؟

بنگاه‌های معاملاتی و شرکت‌های بازرگانی با محاسبه مسافت، مقدار بار و عوامل دیگر، کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر را برای تحویل کالا به شما انتخاب می‌کنند.

 

3- ارزان‌ترین روش حمل تیرآهن کدام است؟

معمولاً حمل و نقل جاده‌ای کمترین هزینه را برای حمل تیرآهن دارند. استفاده از خاور، تریلی، کامیون و غیره در کاهش هزینه‌های حمل تیرآهن موثراند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.