02142214

مهمترین تفاوت های ورق سیاه و روغنی

تفاوت ورق سیاه و روغنی چیست؟ کدام یک خواص بهتری را ارائه می دهد؟ هر یک از آنها برای چه کاربردهایی مناسب هستند؟ آیا فرآیند تولید ورق سیاه و ورق روغنی متفاوت است؟ ورق سیاه با توجه به فرآیند تولید آن که نورد گرم است، از مقدار کربن بیشتر برخوردار بوده و در نتیجه از ورق روغنی که توسط نورد سرد تولید می شود، دارای استحکام و سختی بیشتری است. همچنین ورق روغنی به دلیل تولید به روش نورد سرد، سطح تمام شده صاف و صیقلی تری را نسبت به ورق سیاه ارائه می دهد. شما میتوانید قیمت ورق سیاه  و قیمت ورق روغنی را در سایت مشاهده کنید، این قیمت ها به صورت روزانه به روز رسانی میشوند.

 

ورق سیاه چیست ؟

ورق سیاه که به روش نورد گرم تولید می شود، به دلیل اعمال دمای بالا به آن در حین این فرآیند تولید که منجر به تماس یک سری دوده با سطح آن شده و نیز قرار گیری در معرض اتمسفر، سطح آن به رنگ سیاه در می آید که به همین دلیل به آن ورق سیاه اطلاق می شود. از جمله ورق های سیاه می توان به دو گرید معروف ورق سیاه st37 و st52 اشاره کرد که در مقاله ای با عنوان " ورق سیاه چیست " به بررسی کامل انواع و کاربردهای این ورق پرداخته ایم.

ورق سیاه چیست  

ورق روغنی چیست ؟

این محصول همانند ورق سیاه ابتدا فرآیند نورد گرم را طی کرده اما پس از سرد شدن و انجام اسید شویی بر روی آن، روغن کاری و کلاف پیچ شده و سپس تحت فرآیند نورد سرد قرار می گیرد. از انواع گریدهای آن نیز می توان به ورق st12 یا ورق روغنی معمولی، ورق st13 یا ورق روغنی نیمه کششی و ورق st14 یا ورق روغنی فوق کششی اشاره کرد.

  ورق روغنی چیست  

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی

این که ورق سیاه و ورق روغنی چه تفاوتی دارند، از جنبه های گوناگونی قابل بررسی است. مهم ترین مسئله، تفاوت در فرآیند تولید این دو بوده که سایر تفاوت ها را رقم می زند. برای بررسی تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه با ما همراه باشید.

   

فرآیند تولید

فرآیند تولید ورق سیاه

ورق سیاه به روش نورد گرم و با اعمال حرارتی به اندازه دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد که معمولا بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد است، از نورد اسلب تولید می شود. روند تولید ورق سیاه به طور خلاصه شامل مراحل زیر است:

 
  • قرار گرفتن اسلب در کوره پیش گرم
  • انجام عملیات اسید شویی سطح اسلب به منظور افت دمای آن
  • نورد گرم خشن
  • نورد گرم نهایی
  • خنک کاری
  • کلاف پیچی
 

فرآیند تولید ورق روغنی

همانطور که گفته شد، برخی از مراحل تولید ورق روغنی مشابه با ورق سیاه بوده اما مرحله ای تحت عنوان نورد سرد نهایی نیز شامل حال آن می شود. مراحل تولید ورق روغنی نیز به طور خلاصه در زیر آورده شده است:

 
  • خنک کاری بعد از نورد گرم
  • اسید شویی و روغن کاری به منظور تسهیل عملیات نورد سرد و کاهش
  • استهلاک غلتک ها
  • کلاف پیچی
  • نورد سرد
  • عملیات نهایی
 

لازم به ذکر است که روغن کاری ورق های روغنی نیز خود به دو روش پاشش مستقیم که جهت روغن کاری ورق های نازک مناسب است و نیز به روش پاشش مدار بسته انجام می شود. روش پاشش مستقیم شامل پاشیدن مستقیم روغن بر روی ورق بوده، در صورتی که در روش پاشش مدار بسته، روغن بر روی غلتک های نورد ریخته می شود.

 

تفاوت از نظر استاندارد تولید

ورق های سیاه طبق استانداردهای EN:S235JR، ASTM:A283C، UNI:FE360B، JIS:SS400، DIN:17100، EN:1002، ASTM:A572، JIS:G3106 و DIN:17100 تولید شده و در حالی که ورق های روغنی تحت استانداردهای JIS:G3141، ASTM:A1008 و EN:10130 تولید می شوند.

 

تفاوت از نظر کیفیت

معمولا ورق های روغنی که محصولات فرآیند نورد سرد هستند، از کیفیت سطحی بالاتری برخوردار بوده و سطحی کاملا صاف، صیقلی و کاملا یکدست دارند. اما ورق های سیاه که پس از نورد گرم، تحت عملیات سطحی دیگری قرار نمی گیرند و به همان شکل مورد استفاده قرار می گیرند، سطحی زبر داشته و نسبت به ورق های روغنی کیفیت سطح پایین تری دارند.

 

تفاوت از نظر سایز ورق

ورق های سیاه تولید شده با نورد گرم، کاهش ضخامتی از حدود 25 میلی متر به 6 میلی متر را تجربه می کنند و معمولا ابعاد آنها متغیر بوده و تلرانس ابعادی زیادی را شامل می شوند. اما در مقابل، ورق های روغنی که همان ورق های نورد گرم شده بوده که ضخامت آنها به 6 میلی متر و کمتر رسیده است، کاهش ضخامت آنچنانی را تجربه نکرده و با نورد سرد عمدتا کیفیت سطحی آنها بهبود داده می شود. بنابراین دارای ابعاد با تلرانس کمتری نسبت به ورق های روغنی هستند.

 

تفاوت از نظر کاربرد

ورق های سیاه به دلیل برخورداری از ابعاد و ضخامت بیشتر، در کاربردهای صنعتی که نیاز به تولید محصولات با ابعاد بزرگ است، مورد استفاده قرار می گیرند که برای نمونه می توان به تولید مخازن ذخیره در ابعاد بزرگ، تانکر سازی، کشتی سازی، صنایع فلزی سنگین، لوله سازی و ساختمان سازی با استفاده از ورق سیاه اشاره کرد.

 

اما ورق های روغنی که دارای ابعاد و ضخامت کمتری هستند، برای تولید محصولات کوچک تر که باید دوام و انعطاف بالاتری داشته باشند، مانند صنایع ساختمانی، خودرو سازی، لوازم خانگی و مبلمان به کار گرفته می شوند.

 

تفاوت از نظر قیمت

همانطور که شرح داده شد، فرآیند تولید ورق روغنی نسبت به ورق سیاه دارای پیچیدگی بیشتری بوده که در نتیجه هزینه های بیشتری را برای این ورق ها به دنبال دارد. همچنین ورق روغنی به دلیل برخورداری از سطح صیقلی و صاف تر، در کاربردهایی که ظاهر از اهمیت بالایی برخوردار است، ارزش خود را نشان می دهد. به طور معمول، قیمت ورق روغنی دو برابر قیمت ورق سیاه است.

 

جمع بندی

عمده تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی از نحوه تولید آنها نشات می گیرد؛ ورق سیاه تنها با فرآیند نورد گرم تولید شده ولی ورق روغنی علاوه بر طی کردن نورد گرم، تحت عملیات نورد سرد نیز قرار می گیرد که منجر به تولید ورقی با سطح تمام شده بهتر و با کیفیت تر می شود. تفاوت در کاربرد، سایز و قیمت آنها نیز به دلیل تفاوت در شیوه تولید آنها است. همچنین قیمت ورق های روغنی نیز تقریبا دو برابر قیمت ورق های سیاه است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.