02142214

تفاوت میلگرد ساده و آجدار چیست ؟ کدام بهتر است؟

شاید بتوان گفت که میلگرد مهم ترین و پرکاربردترین مقطع فولادی است که در ساخت و ساز استفاده می شود. حجم بالایی از معاملات در بازار و بورس کالا به این مقطع ساختمانی و صنعتی تعلق دارد و بنابراین، جزئی جدانشدنی از صنایع ساخت و ساز است. انواع مختلف میلگرد در سایز، شکل و برندهای مختلف در بازار وجود دارد. میلگردهای ساده و آجدار از انواع مهم این مقاطع فولادی هستند. با این حال، تفاوت میلگرد ساده و آجدار در چیست؟ آیا می توان آنها را به جای هم به کار برد؟ چگونه بهترین نوع میلگرد را متناسب با نیاز خود انتخاب کنیم؟

 

اینکه کدام نوع میلگرد متناسب با اهداف شماست، به شناخت دقیق هر یک و نیز شناخت تفاوت های آنها باز می گردد. برای پاسخ به این پرسش های اساسی که در هنگام خرید میلگرد ممکن است با آنها روبه رو شویم، در این مقاله با ما همراه باشید. همچنین، شما می توانید به منظور اطلاع از قیمت میلگرد امروز و خرید آن، به این لینک مراجعه کنید.

   

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده یک میله طویل با سطح مقطع گرد است که بر روی بدنه آن هیچ برآمدگی یا آجی وجود ندارد. این نوع میلگرد در استاندارد قدیم روسی تحت عنوان میلگرد A1 شناخته می شود که امروزه نیز برخی خریداران و فروشندگان همچنان با این اسم آن را می شناسند. استاندارد ملی ایران، میلگرد ساده را با علامت S240 معرفی می کند. لازم به ذکر است که انواع میلگرد ساده از لحاظ جنس شامل آهنی، فولادی، آلومینیومی، استیل و... می شوند اما رایج ترین آنها میلگرد ساده فولادی است.

مقایسه میلگرد ساده و آجدار  

میلگرد آجدار چیست؟

برخلاف میلگرد ساده، میلگردهای آجدار با انواع مختلف آج هایی که بر روی آنها وجود دارد، شناخته می شوند. این آج ها به شکل های مارپیچ، جناقی و ترکیبی از این دو هستند که به آن آج مرکب می گویند. میلگردهای آجدار مطابق با استاندارد روسی شامل میلگردهای A2، A3 و A4 می شوند. در همین راستا، پیشنهاد می شود که به منظور شناخت انواع میلگردها، مقاله میلگرد چیست و انواع آن را مطالعه نمایید.

فرق میلگرد آجدار و ساده  

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

اگرچه که کاربرد میلگردها شامل استحکام بخشی به بتن و ساخت بتن مسلح، آرماتوربندی، مش بندی و... است، اما باید دید که کدام نوع میلگرد بدین منظور مناسب است. لذا، فرق میلگرد ساده و آجدار به عنوان دو نوع مهم میلگردهای موجود در بازار اهمیت می یابد. در ادامه با بررسی فاکتورهایی اقدام به مقایسه میلگرد ساده و آجدار می کنیم.

 

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از لحاظ شکل

اولین و مهم ترین تفاوت میلگرد ساده و آجدار، تفاوت در شکل ظاهری آنهاست. همانطور که پیش تر اشاره شد، میلگرد ساده و آجدار به سبب وجود و یا عدم وجود آج و برآمدگی بر روی سطح آنها از یکدیگر متمایز می شوند. میلگرد ساده تحت عنوان A1 و میلگردهای آجدار تحت عناوین آج مارپیچ A2، آج جناقی A3 و آج مرکب A4 طبقه بندی می شوند.

 

تفاوت میلگرد آجدار و ساده از نظر سایز

میلگردهای ساده در سایزهای 8 الی 20 و میلگردهای آجدار در سایزهای 8 الی 40 تولید می شوند. در این بین، میلگرد 12، 14، 16 و 18 جزو پر فروش ترین سایز میلگرد محسوب می شوند.

 

فرق میلگرد ساده و آجدار از نظر روش تولید

میلگردها در انواع حالت ها و استانداردها مطابق با دو روش آلیاژی و ترمکس یا حرارتی تولید می شوند. در حالت عادی، محصول هر کدام از این روش ها میلگرد ساده است؛ مگر اینکه در مرحله قالب ریزی، قالب هایی شامل طرح های آجدار استفاده شود و این چنین میلگرد آجدار تولید شود.

 

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر خواص

به دلیل وجود آج، میلگردهای آجدار وزن بیشتری نسبت به میلگرد ساده دارند. از این رو، امکان تحمل بار بیشتری برای آنها وجود دارد. ضمن اینکه، استحکام کششی میگردهای آجدار نیز بیشتر از میلگردهای ساده است. بنابراین، از میلگرد A1 تحت عنوان میلگرد نرم، داکتیل و شکل پذیر، از میلگرد A2 به عنوان میلگرد نیمه سخت و از میلگرد A3 به دلیل سختی و استحکام بالا، تحت عنوان خشک یا ترد یاد می شود. برای مشاهده وزن میلگرد در سایزهای مختلف به این صفحه مراجعه نمایید.

 

تفاوت میلگرد آجدار و ساده از نظر کاربرد

اصلی ترین کاربرد میلگردها در تقویت بتن است. با این حال، ترجیح داده می شود که از میلگردهای آجدار بدین منظور استفاده شود. میلگرد آجدار منجر به قفل شدگی بتن در اطراف آن می شود و بنابراین، استحکام و دوام بیشتری به بتن می بخشد. از میلگردهای ساده نیز اغلب به عنوان دورپیچ آرماتوربندی استفاده می شود.

کاربردهای متفاوت میلگرد ساده و آجدار  

هم‌چنین، میلگردهای آجدار به دلیل وزن و استحکام بیشتر، اغلب در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند اما میلگرد ساده بیشتر کارایی صنعتی دارد.

تفاوت میلگرد آجدار و ساده در کاربرد  

مقایسه میلگرد ساده و آجدار از لحاظ قیمت

میلگردهای آجدار به دلیل وجود آج، وزن بالاتری نسبت به میلگردهای ساده دارند. از طرفی، مهم ترن عامل در تعیین قیمت یک مقطع فولادی، وزن آن است. بنابراین، میلگردهای آجدار عموما گران تر از میلگردهای ساده هستند. لازم به ذکر است که قیمت میلگردها با افزایش سایز آنها نیز افزایش می یابد. قیمت میلگرد ساده را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

 

جمع بندی

اکنون با مشخص شدن تفاوت میلگرد ساده و آجدار، احتمالا راحت تر می توانید هر یک را برای کاربردی خاص انتخاب کنید. توجه به تفاوت هایی مانند شکل، سایز، خواص و قیمت از فاکتورهایی تاثیرگذار در خرید و کاربرد میلگردهای ساده و آجدار محسوب می شوند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.