02142214

بررسی تفاوت های هاش سبک و سنگین

تیرآهن های فولادی با مقطعی به شکل حرف انگلیسی H را هاش بیم یا تیرآهن هاش می گویند که در ساخت ستون های اصلی ساختمان، ساخت پل ها و نیز در ساخت کامیون ها به کار برده می شوند. اما به سبب تفاوت در برخی مشخصات هندسی این تیرآهن ها، برخی تحت عنوان هاش سبک و برخی دیگر هاش سنگین یاد می شوند. به منظور خرید و اطلاع از قیمت هاش به این لینک مراجعه نمایید.

 

این تفاوت ها باعث شده تا هر یک از این تیرآهن ها کاربرد مخصوص به خود را داشته باشند. تفاوت در وزن هاش سبک و سنگین باعث می شود تا برای انتخاب به عنوان کاربرد مورد نظر، باید به وزن آنها توجه شود تا به جای یکدیگر به کار برده نشوند تا علاوه بر تامین الزامات ساخت و ساز، از رعایت شدن استانداردها نیز اطمینان حاصل شود. در این مقاله، تفاوت های هاش سبک و سنگین از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت. توجه کنید ما در اینجا فقط تفاوت هاش سبک و سنگین را بررسی کرده ایم.

   

هاش سبک چیست؟

هاش سبک عبارتست از تیرآهنی به شکل H که وزن آن به دلیل کمتر بودن ضخامت جان و نیز کاهش طول بال، کمتر از وزن تیرآهن هاش سنگین می باشد. این کاهش وزن هاش سبک از یک سو آن را برای کاربردهای معمول ساخت و ساز بسیار مناسب می گرداند چراکه سبب کاهش وزن سازه می شود اما از سوی دیگر، میزان تحمل بار کمتری را به دنبال دارد.

  تفاوت های تیرآهن هاش سبک و سنگین  

هاش سنگین چیست؟

هاش سنگین نیز گونه ای از تیرآهن هاش و به شکل H بوده منتها ضخامت بال و جان آن و نیز ارتفاع و طول بال در آن برابر می باشد. این امر سبب شده تا این نوع هاش وزن بیشتری نسبت به هاش سبک داشته باشد. هاش سنگین میزان تحمل بیشتری در برابر نیروهای وارده از خود نشان می دهد و چون وزن آن هم سنگین تر است، کارایی صنعتی بیشتری دارد.

  تفاوت های هاش سبک و هاش سنگین    

چرا تفاوت هاش سبک و سنگین مهم است ؟

از آنجایی که هاش سبک و سنگین دارای تفائت هایی دز وزن، ابعاد و استحکام هستند، درنتیجه، عدم توجه به تفاوت های آنها می تواند منجر به انتخاب اشتباه و عدم رعایت الزامات طراحی و ساخت در سازه شود. ضمن اسنکه، تفاوت در خواص یاد شده، تفاوت در قیمت را نیز به دنبال دارد و اگر به این تفاوت ها توجه نشود، خسارات مالی زیادی متحمل خریدار خواهد شد.

   

تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین چیست ؟

همانطور که تفاوت تیرآهن h و i وجود دارد، هاش ها نیز دارای تفاوت هایی در مشخصات فنی و ظاهری می باشند که این تفاوت ها از جنبه های گوناگونی بر خواص و کاربردهای هاش سبک و سنگین تاثیر می گذارند. مهم ترین تفاوت هاش سبک و سنگین به شرح زیر می باشد:

 

تفاوت در وزن

همانطور هم که از نام این دو پیداست، نخستین تفاوت هاش سبک و سنگین، تفاوت در وزن آنهاست. هاش سبک به دلیل وزن کمتر بیشتر در کاربردهای ساخت و ساز معمولی مورد استفاده قرار می گیرد اما هاش سنگین بیشتر استفاده صنعتی داشته و یا در ساخت سازه های عظیم و با ارتفاع بالا به کار برده می شود.

 

هاش سنگین در قسمت های پایین تر ساختمان جهت مقاوم سازی پایه ساختمان به کار برده می شود و معمولا سعی می شود در طبقات بالایی سازه از آن استفاده نشود تا بارهای اضافی ناشی از وزن آن به ساختمان وارد نیاید.

 

تفاوت در ابعاد

هاش سنگین دارای ضخامت بال و جان برابر و نیز اندازه ارتفاع و طول بال برابر می باشد. هاش سبک اما طول بال کمتری نسبت به ارتفاع خود دارد و ضخامت جان هم کمتر از ضخامت بال می باشد. ضمن اینکه، هاش سنگین تا طول 100 متر تولید شده اما هاش سبک نهایت تا طول 30 متر قابلیت تولید دارد.

 

تفاوت در استحکام

هاش سنگین به دلیل وزن بیشتری که دارد، قادر است تا نیروهای کششی بیشتری را نسبت به هاش سبک تحمل کند. اگرچه که هاش سبک در برابر کمانش موضعی بهتر عمل کرده اما به طور کل، افزایش وزن هاش سنگین، افزایش استحکام آن را نیز به دنبال دارد.

 

تفاوت در فرآیند تولید

هاش سنگین که به وسیله نورد های چند جهته تولید می شود تا شکل H به خوبی در آن اجرا شود و یا اینکه می تواند توسط جوشکاری، دو بال آن به قسمت جان تیرآهن متصل شوند اما هاش سبک فرآبند نورد ساده تری را تجربه می کند. برای تولید هاش سبک فقط از یک مجموعه رول معمولی استفاده می شود.

 

تفاوت در کاربرد

تیرآهم ها به طور کل در ساخت ستون، ساخت اسکلت فلزی ساختمان، پل سازی و یا در تولید مشین آلات سنگین کاربرد دارند. هاش سبک به دلیل وزن کمتر، در کاربردهایی که نیاز است تا وزن کمتری به سازه وارد شود و نیز استحکام آنچنان زیادی لازم نباشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در مقابل، هاش سنگین کاربردهای صنعتی داشته و به سبب وزن بیشتر و مقاومت بالاترف در ساخت سازه های بزرگ و نیز ستون های اصلی ساختمان به کار برده می شود. وظیفه تیرآهن در سازه ها، پخش بارهای وارده به ستون های اصلی و انتقال آن به ستون های فرعی و دیواره های جانبی می باشد.

  تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین در کاربرد  

جمع بندی

تیرآهن هاش با سطح مقطع H شکل به انواع هاش سبک و هاش سنگین تقسیم می شود. این دو نوع تیرآهن از جنبه هایی نظیر وزن، ابعاد شامل طول جان، ضخامت بال و جان و نیز ارتفاع، میزان مقاومت و استحکام، نحوه تولید و نیز کاربرد دارای تفاوت هایی بوده که این تفاوت ها سبب گستردگی و منحصر به فرد شدن کاربردهای آنها می شود.

 

اما به طور کل، مقاوم سازی سازه ها به صورت کاربرد در ساخت ستون های اصلی ساختمان، ساخت اسکلت فلزی ساختمان و نیز کاربردهای صنعتی شامل ساخت کارخانجات بزرگ، ساختمان های عظیم، پل سازی و ساخت ماشین آلات صنعتی و بزرگ از کاربردهای اصلی هاش سبک و هاش سنگین می باشند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.