02142214

معرفی شرکت فولاد اکسین خوزستان و محصولات تولیدی آن

کارخانه‌های متعددی در کشور در زمینه تولید انواع ورق‌های فولادی فعال بوده که یکی از آن‌ها، شرکت فولاد اکسین خوزستان است. ورق‌های آهنی و فولادی به دلیل کاربردهای فراوان در صنایعی نظیر خودروسازی، کشتی‌سازی، ساخت مخازن ذخیره و مخازن تحت‌فشار، ساخت انواع لوله‌ها و صنایع ساختمان‌سازی، بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

در این مقاله از جنبه‌های مختلفی نظیر بررسی تاریخچه شرکت، معرفی محصولات و استانداردهای ساخت آن‌ها، رزومه شرکت، ارتباط بین فولاد اکسین و دانشگاه و غیره، به معرفی کارخانه فولاد اکسین خوزستان به‌عنوان بهترین کارخانه تولیدکننده ورق آهن در ایران پرداخته خواهد شد. برای مشاهده قیمت ورق به این صفحه مراجعه نمایید.

   

معرفی شرکت فولاد اکسین خوزستان

شرکت فولاد اکسین خوزستان با شماره ثبت 248247 و شناسه ملی 10102888400، در استان خوزستان، شهر اهواز، کیلومتر 10 جاده بندر امام خمینی واقع شده است. این شرکت با هدف تأمین نیاز صنایع گوناگون به ورق‌های عریض فولادی و عملیات حرارتی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع دریایی و ماشین‌سازی و رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشور در سال ۱۳۸۴ به ثبت رسید.

 

این شرکت در سال ۱۳۸۸ با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های به‌روز و کارآمد، تولید انبوه خود را آغاز کرده است و امروزه با تولید محصولات خاص در زمینه ورق‌های عریض و خواص موردنظر مشتریان، باکیفیت‌ترین کارخانه تولیدکننده ورق آهن در ایران شناخته می‌شود.

 

ظرفیت اسمی تولید ورق در شرکت فولاد اکسین خوزستان سالیانه 1050 هزار تن است که حدود 210 هزار تن از این محصولات، از قابلیت انجام عملیات حرارتی برخوردار هستند. مواد اولیه مصرفی در این شرکت، تختال (اسلب) فولادی است که از کارخانه‌ها فولادسازی با ریخته‌گری مداوم تأمین می‌شود. ابعاد این تختال فولادی به‌صورت 110 تا 130 میلی‌متر در ضخامت، 1200 تا 2200 میلی‌متر در عرض و 3000 تا 4500 میلی‌متر در طول است. با کارخانه های تولید کننده ورق سیاه در این لینک آشنا شوید.

ورق فولادی اکسین  

رابطه شرکت فولاد اکسین با دانشگاه

به‌منظور ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت رشد فرهنگ پژوهش در سازمان، پرورش پژوهشگران کارآمد و اجرای طرح‌های پژوهشی در راستای رفع نیازهای علمی و فنی موردنیاز سازمان، چند سالی است که شاهد رابطه مناسب بین صنعت و دانشگاه هستیم. درواقع می‌توان گفت یکی از ارکان اساسی برای رسیدن به جایگاه واقعی در شرکت اکسین فولاد خوزستان، تحقیق و پژوهش توسط دانشگاه، مخصوصاً دانشگاه چمران اهواز است که با به‌کارگیری دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در مرکز تحقیقات و توسعه (R&D)، نقش مهمی را در موفقیت و تعالی این شرکت داشته است.

 

لازم به ذکر است که مرکز تحقیقات و توسعه فولاد اکسین خوزستان برای به‌کارگیری دانش‌آموختگان مرتبط با صنعت فولاد در اردیبهشت‌ماه 97 افتتاح گردیده است. فعالیت‌های واحد تحقیق و توسعه در سه حوزه شامل "پژوهش و فناوری"، "نظام مشارکتی پیشنهادها" و "مدیریت دانش‌محور" متمرکز است.

 

بررسی رزومه شرکت فولاد اکسین خوزستان

استان خوزستان از گذشته تاکنون نقش مهمی را در تأمین محصولات فولادی کشور داشته است. شرکت فولاد خوزستان و فولاد اکسین خوزستان، دو شرکت اصلی و مهم در تأمین فولاد کشور بوده که فولاد خوزستان با سابقه 30 ساله، قدمتی طولانی‌تر دارد. اما فولاد اکسین خوزستان در سال 1384 تأسیس شده و نصب کارخانه به مدت 3 سال و تا سال 1387 به طول انجامید.

 

در سال 1388 شاهد راه‌اندازی و شروع به کار کارخانه فولاد اکسین خوزستان بودیم که در سال 1389 محصولات این شرکت به تولید انبوه رسیدند. عبور از مرز تولید 300 هزار تن با استقرار نظام‌های مدیریتی در سال 1390 به وقوع پیوسته و در سال 1391، تولیدات انبوه این کارخانه از مرز 600 هزار تن نیز گذشته است. در سال 1392 و با راه‌اندازی کوره‌های عملیات حرارتی و تولید محصولات خاص، تولیدات ای کارخانه از مرز تولید ۶۵۰ هزار تن نیز گذشت.

 

سرانجام نیز این شرکت در راستای پیشرفت و ترقی‌های خود در سال 1393 و از سوی اداره استاندارد ایران به‌عنوان شرکت برتر فولادسازی در کشور انتخاب شد. این در حالی بود که تولیدات روزانه این شرکت از مرز 5000 تن و تولیدات ماهانه آن از مرز 83000 تن گذشته بود. چشم‌انداز و افق 4 ساله شرکت فولاد اکسین خوزستان، نشان از افزایش تولید تا سال 1404 به میزان بالغ‌بر 1050 هزار تن از انواع محصولات فولادی با ارزش‌افزوده بالاتر می‌دهد.

   

مراحل تولید ورق عریض در شرکت فولاد اکسین خوزستان

ورق‌های با عرض بالا در کارخانه اکسین خوزستان در طی 6 مرحله اساسی تولید می‌شوند:

1- پیش گرم کردن تختال فولادی: در کوره‌های پیش گرم، تختال تا دمای موردنیاز نورد که حدود 1200درجه سانتی‌گراد است گرم شده و پس از همگن شدن ساختار متالورژیکی و حل شدن عناصر آلیاژی، از کوره خارج می‌شود.

 

2- عملیات نورد: عملیات نورد گرم ورق‌های عریض در سه مرحله شامل پوسته زدایی توسط پاشش آب با فشار bar225 بر روی تختال، نورد گرم توسط یک قفسه با چهار غلتک به‌صورت رفت و برگشتی و موج گیری در حالت گرم با عبور ورق از دستگاه موج گیر گرم انجام می‌شود. سپس ورق تولیدشده جهت خنک کاری به سالن بسترهای خنک‌کننده هدایت می‌شود.

 

3- بازرسی ورق: بازرسی از ورق‌های عریض در دو مرحله انجام می‌شود که شامل بازرسی چشمی (VT) دو طرف ورق با چشم غیرمسلح و شناسایی عیوب احتمالی و گزارش آن‌ها و نیز آزمون فراصوتی (UT) با عبور ورق از زیر دستگاه UT است که کلیه عیوب داخلی ورق با تعیین اندازه و محل دقیق آن‌ها مشخص می‌شوند. نتایج این بازرسی برای مراحل برشکاری ورق اهمیت زیادی دارد.

 

4- برشکاری ورق: به‌منظور برشکاری ورق در ابعاد موردنظر مشتریان، از سه نوع قیچی شامل قیچی لبه زن برای برش لبه‌های ورق، قیچی برش طولی برای کاهش عرض ورق نهایی و قیچی تقسیم کن یا برش عرضی برای برش سروته ورق و نیز برش نمونه‌ها جهت انجام تست‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

 

5- عملیات حرارتی: شامل عملیات حرارتی کوئنچ و تمپر و عملیات نرماله کردن بر روی ورق‌های فولادی است.

 

6- بسته بندی محصول: شامل توزین، ثبت اطلاعات موردنیاز مشتری بر روی ورق‌ها، بسته‌بندی و تسمه زنی، چسباندن برچسب مشخصات و انتقال به انبار محصولات است.

   

انواع فرآیندهای تولید ورق در شرکت فولاد اکسین خوزستان

● نورد ترمومکانیکال: ریزساختار حاصل از نورد ترمومکانیکال بسیار یکنواخت و ریزدانه است که به‌وسیله آن می‌توان فولادهایی با استحکام بالا و شکل‌پذیری مناسب تولید کرد. این روش مزایایی ازجمله فرم پذیری مناسب، جوش‌پذیری خوب به دلیل کربن معادل پایین، خواص مکانیکی عالی و دستیابی به خواص مشابه با فولاد نرماله شده (بدون عملیات حرارتی و با فرآیند تولید کوتاه‌تر) را به دست می‌دهد.

 

● نرمالایزینگ: این فرآیند شامل حرارت دادن فولاد تا منطقه آستنیته و خنک کاری آرام در هوا است. مزایای این روش شامل دستیابی به ریزساختار همگن و ریزدانه، کاهش تنش‌های پسماند نورد و کاهش تشکیل banding است.

 

● کوئنچ و تمپر: این فرآیند شامل نورد معمولی فولاد و سپس حرارت دادن آن تا دمای آستنیته و خنک کاری سریع آن تا دمای محیط است. پس‌ازآن فولاد کوئنچ شده در دمای حدود 600 درجه سانتی‌گراد تمپر شده تا از تشکیل مارتنزیت‌های ترد و شکنندگی جلوگیری شود. این روش مزایایی ازجمله افزایش سختی فولاد، افزایش مقاومت به سایش، بهبود تافنس، افزایش مقاومت به ضربه و کاهش احتمال ترک خوردن را در پی دارد.

   

محصولات تولیدی کارخانه فولاد اکسین خوزستان

فعالیت اصلی شرکت فولاد اکسین خوزستان، تولید انواع ورق‌ فولادی تا عرض 4.5 متر، با ضخامت‌های مختلف و استحکام بالا است که در مصارف گوناگونی همچون لوله‌های انتقال نفت و گاز با قطر بالا، مخازن تحت‌فشار و مخازن بزرگ ذخیره میعانات نفتی و شیمیایی، صنایع کشتی‌سازی، دیگ‌های بخار صنعتی و نیروگاهی، سازه‌های بزرگ فلزی و پل‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرند. استحکام کششی این ورق‌ها پس از عملیات حرارتی می‌تواند تا 1200 نیوتن بر میلی‌متر مربع و تنش تسلیم آن‌ها تا 1000 نیوتن بر میلی‌متر مربع افزایش یابد.

 

ورق‌ های فولادی خطوط انتقال نفت و گاز

  • کاربرد: خطوط انتقال نفت، گاز و آب و نیز لوله‌های حفاری
  • ویژگی‌ها: دارای مقادیر کم از کربن، گوگرد و فسفر؛ فولاد تمیز (Clean Steel) و عاری از ناخالصی‌ها؛ فولادهایی میکرو آلیاژ حاوی وانادیم، تیتانیم و نیوبیم؛ نورد ترمومکانیکال؛ جوش‌پذیری مناسب
  • خواص مکانیکی: استحکام بالا و تافنس مناسب در دمای پایین؛ مقاوم به خوردگی و تست‌های HIC و SSCC؛ مقادیر مناسب تست DBTT
  • شرایط تحویل: نورد شده و یا نورد ترمومکانیکال شده
  • برخی محصولات این گروه از ورق: API5L X60؛ API5L X65؛ API5L X70
ورق های خطوط نفت و گاز اکسین خوزستان  

ورق ‌های فولادی جهت کشتی سازی

  • کاربرد: کشتی‌ها؛ سازه‌های دریایی؛ یدک‌کش‌ها و تانکرها
  • ویژگی‌ها: فولاد تمیز با مقادیر کم‌کربن و سولفور؛ فولاد با مقادیری از مس و نیکل؛ مقاوم به خوردگی محیطی؛ فولادهایی میکرو آلیاژ حاوی وانادیم، تیتانیم و نیوبیم؛ نرماله شده در کوره عملیات حرارتی
  • خواص مکانیکی: استحکام بالا؛ تافنس مناسب در دمای پایین؛ مقاوم به خوردگی؛ مقاوم به خستگی و بارهای سیکلی؛ جوش‌پذیری مناسب
  • شرایط تحویل: نورد شده؛ نورد ترمومکانیکال شده؛ نورد نرمالایزینگ؛ نورد شده در کوره عملیات حرارتی
  • برخی محصولات این گروه از ورق: Grade A
ورق فولادی اکسین برای کشتی سازی  

ورق ‌های فولادی مخازن تحت فشار

  • کاربرد: بویلر ها؛ مخازن تحت‌فشار؛ پالایشگاه‌ها؛ مبدل‌های حرارتی؛ نیروگاه‌ها
  • ویژگی‌ها: فولاد تمیز با مقادیر کم سولفور و فسفر؛ فولادهایی میکرو آلیاژ حاوی وانادیم، تیتانیم و نیوبیم؛ نورد ترمومکانیکال؛ نرماله شده در کوره عملیات حرارتی
  • خواص مکانیکی: استحکام بالا؛ تافنس مناسب در دمای پایین؛ مقاوم به خزش؛ مقاوم به خوردگی و تست‌های HIC و SSCC
  • شرایط تحویل: نورد شده؛ نورد ترمومکانیکال شده؛ نورد نرمالایزینگ؛ نورد شده در کوره عملیات حرارتی؛ کوئنچ و تمپر شده
  • برخی محصولات این گروه از ورق: A516 Grade 70؛ A573 Grade 70؛ ASTM A285؛ P355 NL2؛ P460 NL1
ورق مخازن تحت فشار اکسین  

ورق‌ های فولادی ساختمانی

  • کاربرد: سازه‌های ساختمانی؛ پل‌ها؛ سدها؛ نیروگاه‌ها؛ برج‌ها
  • ویژگی‌ها: فولاد تمیز با مقادیر کم سولفور و فسفر؛ فولادهایی میکروآلیاژ حاوی وانادیم، تیتانیم و نیوبیم؛ نورد ترمومکانیکال؛ نرماله شده در کوره عملیات حرارتی
  • خواص مکانیکی: استحکام بالا؛ تافنس مناسب ؛ مقاوم به خوردگی؛ جوش‌پذیری مناسب
  • شرایط تحویل: نورد شده؛ نورد ترمومکانیکال شده؛ نورد نرمالایزینگ؛ نورد شده در کوره عملیات حرارتی
  • برخی محصولات این گروه از ورق: A517 Grade B؛ A283 Grade C؛ ASTM A36؛ ASTM A285؛ S235، S185؛ S355؛ S275
ورق ساختمانی اکسین  

ورق‌ های فولادی مقاوم به سایش و با استحکام تسلیم بالا (کوئنچ و تمپر شده)

  • کاربرد: معادن؛ ماشین‌آلات؛ صنعت سیمان؛ لودرها؛ مخزن CNG خودروهای سواری
  • ویژگی‌ها: فولاد تمیز با مقادیر کم سولفور و فسفر؛ فولادهایی میکرو آلیاژ حاوی نیکل، مولیبدن، کروم؛ فولاد کوئنچ و تمپر شده
  • خواص مکانیکی: استحکام بالا؛ سختی بالا؛ مقاوم به سایش؛ تافنس مناسب؛ جوش‌پذیری مناسب
  • شرایط تحویل: نورد ترمومکانیکال شده؛ نورد شده در کوره عملیات حرارتی؛ کوئنچ و تمپر شده
  • برخی محصولات این گروه از ورق: 34CrMo4؛ A517 Grade B؛ A283 Grade C؛ A516 Grade 70؛ Grade A؛ API5L X60؛ API5L X65؛ API5L X70
ورق های مقاوم به سایش اکسین  

استانداردهای محصولات تولیدی کارخانه فولاد اکسین خوزستان

شرکت فولاد اکسین خوزستان به‌منظور ایجاد محیطی ایمن و سالم برای همکاران و ذینفعان و نیز حفظ و صیانت از محیط‌زیست، از استقرار سیستم مدیریت کیفیت مطابق با ISO 9001، کیفیت ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ISO/TS 29001، محیط‌زیست ISO 14001 و ایمنی و بهداشت حرفه‌ای OHSAS 18001 بهره می‌برد. راهنمای خرید ورق فولادی می تواند در انتخاب و خرید بهترین نوع ورق موجود در بازار بسیار مفید باشد. محصولات این کارخانه نیز مطابق با استانداردهای خاص هر قطعه و کاربرد آن ساخته می‌شوند که به شرح زیر هستند:

 

استاندارد ورق ‌های فولادی خطوط انتقال نفت و گاز

استاندارد ورق های خطوط نفت و گاز اکسین  

استاندارد ورق ‌های فولادی جهت کشتی‌سازی

استاندارد ورق های کشتی سازی  

استاندارد ورق ‌های فولادی مخازن تحت‌فشار

استاندارد ورق های مخازن تحت فشار  

استاندارد ورق ‌های فولادی ساختمانی

استاندارد ورق های ساختمانی  

استاندارد ورق ‌های فولادی مقاوم به سایش و با استحکام تسلیم بالا

استاندارد ورق های مقاوم به سایش  

جمع بندی

شرکت فولاد اکسین خوزستان به‌واسطه رعایت استانداردهای ساخت و حفظ و بهبود کیفیت محصولات خود، توانسته است خود را به‌عنوان یکی از بهترین کارخانه های تولیدکننده ورق در ایران معرفی کند. انواع ورق های ساختمانی، مقاوم به سایش، استحکام بالا و... از تولیدات این کارخانه هستند که در خطوط انتقال نفت و گاز، کشتی‌سازی، ساخت مخازن و... کاربرد دارند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.