02142214

پوشش فولادی و انواع آن

فولاد یکی از پربازیافت ترین مواد روی زمین است. انجمن آهن و فولاد آمریکا برآورد میکند که تقریباً 88٪ فولاد در سراسر جهان بازیافت می شود. بدون محافظت ، فولاد به دلیل شرایط جوی در طی زمان زنگ می زند. میزان زنگ زدگی بستگی به محیطی دارد که محصول در آن قرار دارد.

از مخازن آب گرفته تا جوش ، فلزات موجود در سازه های صنعتی اغلب به نوعی رنگ یا پوشش نیاز دارند. روش های مورد نیاز برای پوشش فولاد یا فلز دیگر لزوماً مشابه روش های نقاشی سطوح دیگر نیست. بسته به موقعیت و کاربردی که شما نیاز دارید، چندین پوشش فلزی وجود دارد که گزینه های تاثیرگذاری برای محافظت در برابر خوردگی هستند. با توجه به اینکه اطلاعات زیادی درباره فولاد کشف شده است، راه‌های محافظت از آن نیز مشخص است. بنابراین در این قسمت، به بررسی برخی از مؤثرترین روشهای پوشش فولاد پرداخته‌ایم.

 

انواع روکش فولاد

روشهای محافظتی محتلفی مانند نقاشی یا پوشش پلاستیکی به عنوان روکش فولاد وجود دارد. لازم است بدانید که این روشها دارای اشکالاتی هستند. در صورت آسیب دیدگی ، بخش هایی از فولاد زنگ زده و پوشش محافظ از بین می رود. در نتیجه روکش فولاد مذکور غیرماندگار و غیرقابل اطمینان می شوند (همیشه به نگهداری مداوم احتیاج دارند). یکی از بهترین روشها برای روکش فولاد به عنوان محافظت از آن گالوانیزه گرم است.

 

پوشش گالوانیزه

فولاد گالوانیزه یکی از مقاوم ترین فولادها در برابر خوردگی محسوب می شود. در گالوانیزاسیون، یک لایه روی با فرآیند گالوانیزه گرم، در سطح یک  قطعه از فولاد متصل می شود. این پیوند در اصل باعث می شود که روی بخشی از فولاد باشد. این کار باعث مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی می شود. به همین دلیل فولاد گالوانیزه بسیار محبوب می‌باشد.

 

به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی نابهنگام، از فرایند گالوانیزاسیون به عنوان روکش روکش محافظ فولاد یا آهن استفاده میشود. طرفداران فولاد گالوانیزه ، به دلیل هزینه های تعمیر و نگهداری کم از آن برای ساخت یا تعمیر سازه های فلزی استفاده میکنند. محصولات فولادی گالوانیزه گرم ، قابل بازیافت هستند و در برابر سایش ، ضربه ، دما و آشفتگی مقاوم هستند. این روکش فولادی، اولین محافظی است که در مصارف دریایی، تصفیه آب، خورشیدی و سازه‌های دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خوردگی روی بسیار کند است و در عین حال از فلز پایه محافظت می کند. به دلیل آلیاژ روی و آهن ، محافظت کاتدی ایجاد می شود. با روکش روی، قسمتهای كوچك فولاد كه در معرض آسیب دیدگی هستند به خطر نمی افتند. این نوع محافظت که به آن محافظت کاتدی نیز میگویند، تا زمانی که لایه روی موجود باشد وجود دارد.

پوشش گالوانیزه  

مزایای اصلی استفاده از گالوانیزه عبارتند از:

هزینه‌های کمتر نسبت به فولاد ضد زنگ

هزینه نگهداری و تعمیر کمتر

احتمال  ماندگاری طولانی‌تر

طول عمر و عملکرد روکش قابل اعتماد است

استحکام قابل توجه در برابر آسیب مکانیکی

محافظت از بخشهای كوچك فولاد که در معرض آسیب هستند، هیچ پوشش دیگری نمی تواند چنین محافظتی داشته باشد.

 

پوشش اپوکسی

اپوکسی یکی از بهترین گزینه ها برای کاربردهای صنعتی است. این ماده برای محافظت از بسترهای فولادی در برابر خوردگی و اکسیداسیون طراحی شده است. پوشش اپوکسی بسیار سخت است و در برابر اصطکاک ، محیط قلیایی، میعان و مواد نفتی مقاوم است. روکش اپوکسی، فولاد زیرین را در برابر تغییرات دما ، نیروهای ضربه، ساییدگی ذرات و تلاطم محافظت می کند. فولاد با روکش اپوکسی به طور کلی در ساخت محصولاتی که در نیروگاه‌ها، ماشین آلات، ساخت و ساز، پمپ و تولید و خطوط لوله گاز و نفت استفاده می شود کاربرد دارد.

 

روکش پودری

این روکش محافظ شامل رنگ پودری ساخته شده از رزین و رنگدانه های کخصوص می باشد. ذرات پودر خشک به صورت الکترواستاتیک برای جذب ذرات رنگ بر روی سطح فولاد شارژ می شوند. پوشش پودری ارزان بوده و یک سطح مقاوم در برابر ضربه ارائه می دهد.  این روکش فولادی در رنگهای مختلف تولید شده و در مصارفی که زیبایی اهمیت دارد استفاده میشود.

 

آبکاری

این روکش شامل آبکاری فولاد، تحت حمام شیمیایی با یک لایه نازک فلزی از PTFE یا نیکل است. این فرایند، دوام، اصطکاک سطحی، ظاهر و مقاومت در برابر خوردگی فولاد را بهبود می بخشد.

با توجه به نکات اشاره شده درباره کاربرد انواع روکش فولادی، بسته به پروژه خود میتوانید روکش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.