02142214

سقف عرشه فولادی چیست ؟ اجرای آن ، و انواع آن

با توجه به این که در دنیای امروز دیگر روش های سنتی پاسخ گوی نیاز افراد به مسکن نیست، باید روش های مناسب و بهینه در بخش های گوناگون ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد. اجرای سقف عرشه فولادی در ساختمان ها هم یکی از این روش های بهینه و موثر است که سرعت عملیات ایجاد سقف را در ساختمان ها تا حد زیادی افزایش داده است. از طرف دیگر، ساختار خاص این سقف ها باعث گردیده تا وزن آن ها هم کاهش پیدا کرده و در کاهش وزن کلی ساختمان موثر باشد.

 

در اجرای سقف عرشه فولادی برخی عملیات های وقت گیر مانند قالب بندی دیگر وجود ندارد. همین موضوع تاثیر زیادی در بالا رفتن سرعت کار دارد. از طرفی، سقف عرشه فولادی در سازه بتنی و سازه فولادی کاربرد داشته و در ساختمان هایی با هر دو نوع اسکلت بسیار مناسب و کاربردی است. این موضوعات باعث گسترش استفاده از این نمونه سقف ها در سازه های گوناگون گردیده است.

   

سقف عرشه فولادی چیست ؟

عرشه فولادی یک نوع سازه فلزی است که از ورق های فولادی ایجاد می شود. این سازه که دارای شکلی موج دار می باشد، از وزنی سبک و در عین حال مقاومتی بالا برخوردار است. به طور معمول، در ساخت سازه های عرشه فولادی از ورق های گالوانیزه استفاده می شود. دلیل آن ها مقاومت این ورق ها در برابر زنگ زدگی، قیمت به صرفه شان در برابر سایر ورق های با این ویژگی، استحکام بالا و وزن سبک شان است.
 

در واقع جهت اجرای سقف عرشه فولادی، این سازه های فلزی گالوانیزه را در ابتدا خوابانده و در ادامه بر روی آن ها بتن می ریزند. بنابراین، فرآیند اجرای این سقف ها به راحتی انجام می گیرد. البته در قسمت رویی عرشه های فولادی از آرماتور استفاده می شود تا با پیوند بتن و آرماتور، مقاومت سقف عرشه فولادی تا حد زیادی افزایش یابد.

 

در نتیجه، سقف عرشه فولادی با چند مصالح خاص از جمله خود عرشه فولادی، آرماتور و بتن ایجاد می شود. به این ترتیب، فرآیند ایجاد سقف در ساختمان ها هم با سرعت بالاتری انجام می گیرد، هم هزینه کم تری نیاز است. البته وزن سبک این سقف ها هم ویژگی دیگری است که توجه زیادی به آن می شود.

   

اجزای سقف عرشه فولادی

ورق عرشه فولادی

این بخش از ورق های فولادی و عموما گالوانیزه تشکیل می شود که دارای شکلی موج دار هستند. از این ورق ها به عنوان عرشه اصلی سقف استفاده شده و ما بقی اجزا بر روی آن ها قرا می گیرند. به این ترتیب که آن ها را بر روی تیرهای افقی یا فرعی قرار داده شده و سایر اجزا را بر روی آن ها سوار می کنند.

 

برشگیر یا گل میخ

اجزای بعدی که در سقف عرشه فولادی مورد استفاده قرار می گیرند، برشگیر یا گل میخ ها هستند. اگر چه گل میخ ها از نظر اندازه نسبت به سایر اجزا کوچک ترند، اما نقشی به همان اندازه مهم دارند. برشگیرها به شکل میخ های کوچکی ایجاد شده و جهت اتصال ورق عرشه فولادی به تیرها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

آرماتور

جزء بعدی که در اجرای سقف عرشه فولادی استفاده می شود، آرماتور است. بعد از این که ورق عرشه فولادی خوابانده شده و به کمک گل میخ ها به تیرهای فرعی متصل شدند، نوبت به استفاده از آرماتورها می رسد. آرماتور ها را به برشگیر جوش داده و یک شبکه درست می کنند. این کار باعث می شود که در ادامه شبکه آرماتور در بتن قرار گرفته و مقاومت سقف عرشه فولادی تا حد زیادی افزایش یابد.

 

بتن

در نهایت می توان جزء آخر در ایجاد سقف عرشه فولادی را بتن دانست. بتن بر روی ورق عرشه فولادی ریخته می شود تا ضخامت لازم به دست آید. شبکه های آرماتور ایجاد شده هم در درون این بتن قرار می گیرند تا مقاومت سقف افزایش یابد. نکته قابل توجه در این مورد کیفیت بتن است که باید طبق استانداردها در نظر گرفته شود.

اجزای سقف عرشه فولادی    

اجرای سقف عرشه فولادی

1. ایجاد عرشه فولادی

در ابتدای کار باید ورق های گالوانیزه موج دار یا همان عرشه فولادی به صورت مرتب جایگذاری شوند. به این ترتیب که این ورق ها بر روی تیرهای افقی یا فرعی قرار داده می شوند. از ان جایی که این ورق ها دارای وزن سبکی هستند، جایگذاری آن ها توسط نیروی انسانی یا دستگاه های کوچک امکان پذیر است. انجام این مرحله هم با سرعت بالایی صورت می گیرد.

 

2. متصل کردن عرشه به تیرها

در ادامه باید این ورق های گالوانیزه قرار داده شده بر روی تیرها، محکم به آن ها متصل شوند. این کار با استفاده از گل میخ ها انجام می گیرد. به طور معمول ورق را سوراخ کرده و گل میخ را از آن عبور می دهند، سپس با استفاده از روش قوس الکتریکی آن ها را به تیرهای فرعی جوش می دهند.

 

3. آرماتوربندی

در مرحله سوم باید نسبت به ایجاد شبکه ای از آرماتورها اقدام نمود. این کار با جوش دادن یک سری آرماتور به گل میخ ها و در ادمه وصل کردن ما بقی به آن ها انجام می شود. در نهایت شبکه ای مناسب از آرماتورها ایجاد شده و با قرار گرفتن در بتن، باعث استحکام بالای سقف عرشه فولادی می شوند.

 

4. بتن ریزی

در مرحله آخر فرآیند بتن ریزی انجام می شود. ضخامت و وزن بتن با توجه به استانداردهای رعایت شده تعیین می گردد. بتن بر روی عرشه فولادی ریخته شده و شبکه آرماتوری را هم درون خود قرار می دهد. در نهایت فرایند نازک کاری بر روی سطح بیرونی بتن انجام شده و اجرای سقف عرشه فولادی پایان می یابد.

  بتن ریزی سقف عرشه فولادی    

محاسبه بتن سقف عرشه فولادی

باید در ابتدا کار محاسبه بتن مورد نیاز برای سقف عرشه فولادی انجام گرفته و در ادامه اقدام به بتن ریزی شود. زیرا در صورتی که کم تر از میزان مورد نیاز بتن بر روی سقف ریخته شود، کاهش مقاومت آن و آسیب دیدگی سقف را به دنبال خواهد داشت. میزان اضافی بتن هم می تواند باعث سنگین شدن سقف شده و حتی ریزش آن را به دنبال داشته باشد.

 

میزان دقیق بتن مورد نیاز در هنگام اجرای سقف عرشه فولادی به موارد زیادی از جمله مقاومت ورق گالوانیزه، ‌فاصله دهانه ها، نوع عرشه فولادی و موارد این چنینی دیگر بستگی داشته که باید همه آن ها مورد نظر قرار گرفته و در نهایت این کار انجام شود.

   

انواع سقف عرشه فولادی

به طور کلی می توان این سقف ها را به دو دسته مرکب و غیر مرکب تقسیم بندی کرد. سقف های مرکب نیز در چندین دسته مختلف وجود دارند.

 

سقف غیر مرکب

سقف های عرشه فولادی غیر مرکب کم تر رایج هستند و ساختار آن ها به این صورت است که سازه عرشه فولادی قرار گرفته و بتن بر روی آن ریخته می شود. در واقع عرشه فولادی به عنوان قالب بتن عمل می کند و مقاومت آن ها نسبت به سقف مرکب کم تر است. در برخی مواقع برای افزایش مقاومت سقف در روش غیر مرکب از میلگردهای قوی در زیر عرشه استفاده می شود. البته باید توجه داشت که قیمت اجرای سقف های غیر مرکب از انواع مرکب کم تر است.

 

سقف مرکب بدون استفاده از میلگرد

گاهی اوقات هم در سقف های مرکب از میلگرد استفاده نمی شود و به جایی آن موارد دیگری مورد استفاده قرار می گیرند. در این گونه موارد یا از گل میخ ها یا برشگیرها در قسمت های میانی ورق های گالوانیزه استفاده می شود یا این که ورق هایی را برای این کار در نظر می گیرند که دارای آج هایی هستند. این آج ها معمولا بزرگ بوده و پیوند خوبی بین ورق و بتن ایجاد می کنند. اما باید توجه داشت که مقاومت این سقف ها به سقف هایی که از میلگرد در ان ها استفاده می شود، نمی رسد.

 

سقف مرکب با استفاده از میلگرد

در بیش تر موارد سقف های عرشه فولادی به صورت مرکب ساخته می شوند. یعنی علاوه بر عرشه فولادی و بتن، عامل دیگری هم دخالت دارد. عامل دیگر استفاده شده این سقف ها در بیش تر موارد آرماتور یا میلگرد است. استفاده از آرماتور در سطح بالای عرشه فولادی باعث افزایش مقاومت سقف تا حد زیادی می شود. در جاهایی که سقف نیاز به مقاومت بالایی داشته باشد، این روش انتخاب خواهد شد.

  سقف عرشه فولادی مرکب    

مزایای سقف عرشه فولادی

استفاده از سقف های عرشه فولادی در سازه های بتنی و فولادی مزایای زیادی به همراه دارد. این مزایا در جنبه های گوناگون بوده و به همین دلیل استفاده از این نوع سقف ها در سراسر دنیا گسترش زیادی پیدا کرده است. در ادامه تعدادی از مهم ترین مزایای این سقف ها را برای شما آورده ایم.

 
  • سرعت بالای کار در اجرای این سقف ها
  • وزن بسیار یبک تر این سقف ها نسبت به سقف های عادی
  • حمل و نقل و جایگذاری آسان مصالح مورد نیاز برای این سقف ها از جمله ورق های گالوانیزه
  • امکان اجرای چند سقف به صورت هم زمان
  • کاهش نیاز به نیروی انسانی
  • کاهش نیاز به دستگاه های سنگین
  • کاهش ضخامت سقف در پی کاهش ضخامت بتن مورد نیاز
  • ایجاد ایمنی بالا
  • عایق بودن صدا و حرارت
  • امکان اجرا در مناطق با شرایط آب و هوایی گوناگون
   

حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی

همان طور که گفتیم، ورق های گالوانیزه یا عرشه فولادی بر روی تیرهای آهنی یا بتنی قرار می گیرند. فاصله بین دو تیر متوالی که عرشه های فولادی بر روی ان ها قرار گرفته اند را دهانه سقف عرشه فولادی می نامند. هر چه این دهانه بزرگ تر باشد، باعث استفاده از تیرهای کم تری در ساختمان خواهد شد.

 

در نتیجه، وزن سقف و در پی آن وزن نهایی ساختمان کاهش می یابد. چیزی که در این مورد اهمیت دارد، انتخاب حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی به گونه ی است که مقاومت لازم را هم داشته باشد.

 

حداکثر دهانه مجاز برای سقف های عرشه فولادی با توجه به عوامل گوناگونی معین می گردد. به طور معمول این موضوع با توجه به نوع ساختمان، مکان آن، مصالح مورد استفاده، نوع، کیفیت و استاندارد ورق های گالوانیزه موج دار یا همان عرشه فولادی مشخص می شود. نرم افزارهایی هم در این زمینه وجود دارند که می توان با کمک آن ها این فاصله را به دست اورد.

 

سوالات متداول

سقف عرشه فولادی چیست؟

نوعی سقف جدید می باشد که در آن از ورق های فولادی گالوانیزه به عنوان عرشه اصلی استفاده شده و بر روی آن بتن می ریزند. البته برای مقاومت بیش تر این سقف ها، درون آن ها شبکه ای از آرماتور قرار می دهند.

 

سقف عرشه فولادی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این سقف ها از چند جزء اصل ورق گالوانیزه یا همان عرشه فولادی، گل میخ یا برشگیر، آرماتور و بتن تشکیل شده اند.

 

انواع سقف های عرشه فولادی کدام اند؟

این سقف ها در دو نوع معمولی و مرکب ساخته می شوند. سقف های مرکب خود در چند نوع مختلف وجود دارند که برای ساخت شان از آرماتور، گل میخ یا ورق های گالوانیزه آج دار استفاده می شود. ایجاد سقف عرشه فولادی مرکب به دلیل مقاومت بهتر رایج تر است.

 

سقف عرشه فولادی مرکب چه مزایای دارد؟

این سقف ها مزایای زیادی دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به وزن سبک آن ها، سرعت بالای کار، ساخت آسان، ایمنی مناسب و عایق بودن اشاره نمود.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.