02142214

ورق مسی چیست؟

ورق مسی در طیف وسیعی کاربرد دارد. یکی از چندین فلز که نیازی به استخراج از سنگ معدن ندارد (یا به عبارتی دیگر، به طور مستقیم و در حالت طبیعی خودش قابل استفاده است)، مس، هدایت گرمایی و الکتریکی عالی، قابلیت انعطاف پذیری خوب و مقاومت طبیعی در برابر خوردگی را از خود نشان می دهد.از کاربرد ورق مسی همچنین کنترل عالی در ابعاد و مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی نیز ارائه می کند، که این مواد را برای برشکاری، ماشینکاری، و غیره راحت می کند.

 

کاربرد ورق مسی

 ورق مسی، ویژگی های منحصر به فردی دارد (در بالا ذکر شد) که آنها را در طیف وسیعی از برنامه های کاربردی مفید می سازد. مس همچنین می تواند به فویل بسیار نازک تبدیل شود. استفاده های معمول برای ورق مسی و فویل مس عبارتند از:

ساخت و ساز / معماری - تولید خودرو- اجزای الکتریکی - کاربرد دریایی - سیستم های تهویه

 

ورق مسی

مس قدیمی ترین فلز مورد استفاده انسان است. استفاده از آن به دوران ماقبل تاریخ برمی گردد. توسط 5000BC مس را از فلزات اکسید مس فروخت. مس به عنوان فلز بومی و در کانی های معدنی، ماشین آلات، آزوریت، کالکوپیریت و بنتیت یافت می شود. ورق مسی، نیز اغلب یک محصول جانبی تولید نقره است. سولفید، اکسید و کربنات مهمترین سنگ معدن هستند. مس و آلیاژهای مس، بعضی از مواد مهندسی هستند که همه کاره موجود هستند. ترکیبی از خواص فیزیکی مانند قدرت، هدایت، مقاومت در برابر خوردگی، ماشینکاری و انعطاف پذیری، مس را برای طیف وسیعی از کاربرده،  مناسب می سازد. این خواص را می توان با تغییرات ترکیب و روش های تولید ارتقا داد.

 

بزرگترین استفاده برای مس در صنعت ساختمان است. در صنعت ساخت و ساز استفاده از مواد مسی بسیار گسترده است. برنامه های ساخت و ساز مرتبط با صنعت ساخت و ساز مس عبارتند از:

 

سقف - روکش - سیستم های گرمایشی - لوله های آب و اتصالات - خطوط نفت و گاز-سیم کشی برق - ظروف پخت و پز- مبدل های حرارتی - الکترودها

صنعت ساختمان بزرگترین مصرف کننده آلیاژ مس است. لیست زیر تفکیک مصرف مس در صنعت به صورت سالیانه است:

1-صنعت ساختمان - 47٪

2-محصولات الکترونیکی - 23٪

3-حمل و نقل - 10٪ م

4-حصولات مصرفی - 11٪

5-ماشین آلات صنعتی - 9٪

مصرف جهانی ورق مسی و آلیاژ مس اکنون بیش از 18 میلیون تن در سال است.

 

ساختار مس

مس دارای ساختار کریستالی مکعبی است. قرمز زرد رنگ است و زمانی که جلا داده می شود، براقیت فلزی روشن ایجاد می کند.

 

خواص کلیدی آلیاژهای مس

ورق مسی ماده ای سخت، انعطاف پذیر و چکش خوار است. این خواص مس را برای ساخت لوله، کشش سیم و ... انتخاب بسیار مناسبی می کند. سایر خواص کلیدی که توسط ورق مسی و آلیاژهای آن به نمایش گذاشته شده عبارتند از:

 
  • هدایت گرمایی عالی
  • هدایت الکتریکی عالی
  • مقاومت در برابر خوردگی خوب
  •  ماشینکاری خوب
  •  حفظ خواص مکانیکی و الکتریکی در دماهای سرد
  • غیر مغناطیسی
 

خواص دیگر ورق مسی

 مس و آلیاژهای مس دارای بوی خاص و غیرمعمولی هستند. این مساله ممکن است توسط تماس منتقل شود و بنابراین مواد غذایی باید از مس پاک شوند. بیشتر فلزات مورد استفاده‌ی تجاری، رنگ سفید دارند در صورتی که مس یک فلز قرمز زرد رنگ است.

 

مقاومت در برابر خوردگی ورق مسی

تمام آلیاژهای ورق مسی در برابر خوردگی آب و بخار آب مقاومت می کنند. در بسیاری از جوامع روستایی، دریایی و صنعتی آلیاژهای مس نیز مقاوم در برابر خوردگی هستند. مس در برابر محلول شور، خاک، مواد معدنی غیر اکسید کننده، اسیدهای ارگانیک و محلول های سوزاننده مقاومت می کند. آمونیاک مرطوب، هالوژن، سولفید، محلول حاوی یون آمونیاک و اسید اکسید کننده، مانند اسید نیتریک، به مس حمله می کنند. آلیاژهای ورق مسی نیز مقاومت کمتری نسبت به اسیدهای غیر معدنی دارند.

 

مقاومت در برابر خوردگی آلیاژهای ورق مس، ناشی از تشکیل لایه های پایدار در سطح مواد است. این لایه ها به نسبت، در برابر خوردگی تاثیرناپذیر هستند، بنابراین فلز پایه را از حمله بیشتر محافظت می کند.

آلیاژهای مس-نیکل، آلومینیوم-برنج و آلومینیوم مقاومت بیشتری نسبت به خوردگی آب شور دارند.

 

گرم کاری و سردکاری

اگر چه ورق مسی می تواند تحت سخت کاری قرار بگیرد، مس و آلیاژهای مس، هردو می توانند سرد کاری و گرم کاری  شوند.قابلیت انعطاف پذیری را می توان با آنیل کردن بازسازی کرد. این مساله را می توان به وسیله یک فرآیند آنیل کردن مخصوص یا با استفاده از روش های جوشکاری و لحیم کاری انجام داد.

 

خانواده آلیاژ مس

در مقاطع تولید شده و مورد استفاده برای آلیاژهای مس، ترکیبات را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

1-مس خالص

2-آلیاژهای با مس بالا

3-برنج

4-برنز

 

مس خالص: مس خالص، محتوای مس برابر با 99.3٪ یا بالاتر دارد.

آلیاژهای با مس بالا: آلیاژهای ساخته شده با مس بالا دارای مقادیر مس کمتر از 99.3٪، اما بیش از 96٪ است، اما در گروه دیگری از آلیاژهای مس قرار نمی گیرند.

برنج: برنج حاوی روی به عنوان عنصر آلیاژی اصلی است. دیگر عناصر آلیاژی نیز ممکن است برای به بهبود خواص، سودمند باشد. این عناصر شامل آهن، آلومینیوم، نیکل و سیلیکون هستند.برنج ها همچنین می تواند مقاومت در برابر خوردگی بالا و استحکام کششی بالا داشته باشند. بعضی از برنج ها نیز برای فورجینگ گرم مناسب هستند.

برنز: در اصطلاح برنز، ابتدا  آلیاژهای قلع به عنوان عنصر آلیاژ اصلی توصیف شد. برنز امروزه تمایل به آلیاژهای مس است که در آن عناصر اصلی آلیاژ نیکل یا روی نیستند. برای هر دو آلیاژهای ریختگی  و یا  و آلیاژهای دیگر، برنزها را می توان به چهار خانواده تقسیم کرد.

1-آلیاژهای مس-قلع -فسفر

2-آلیاژهای مس-قلع-سرب-فسفر

3-آلیاژهای مس و آلومینیوم

4-آلیاژهای مس-سیلیکون

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.